De som er gode på både analyse og intuisjon gjør det best i krisehåndtering. Bildet er fra en kriseøvelse i Romeriksporten i 1998.

Foto

Tor Richardsen / NTB scanpix

Intuisjon og analyse er best i kriser

Publisert: 11. desember 2013 kl 09.37
Oppdatert: 11. desember 2013 kl 10.18

Bjørn T. Bakken har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI sett nærmere på hva som skal til for å ta gode beslutninger i krisesituasjoner. I arbeidet sitt skiller han mellom to typer beslutningsstil:

Intuitiv beslutningsstil – evnen til å ta raske beslutninger under tidspress basert på tidligere erfaring. Det handler ikke om å ta beslutninger på lykke og fromme, eller på ren og skjær magefølelse.

Analytisk beslutningsstil – beslutninger tas på en grundig, systematisk måte. Man bruker tid på å gå gjennom alle detaljer og sikre at beslutninger er i tråd med formelle retningslinjer og krav. For den uerfarne er analysen et nødvendig verktøy for å fatte beslutninger.

Bakken har i et eksperiment testet hvordan beslutningsstilene brukes i krisesituasjoner, skriver Handelshøyskolen BI i en artikkel hos forskning.no. Forsøkspersonene har tatt beslutninger i simulerte krisesituasjoner, herunder større ulykker og terroraksjoner, i et dataspill. Beslutningene tas under tidspress, og over 300 studenter ved BI og Krigsskolen har deltatt. Ytterligere 500 deltakere har løst ulike typer beslutningsoppgaver.

Resultatene viser at det var de som klarte å kombinere raske, intuitive beslutninger med analyse, tok de beste beslutningene i krisesituasjonen. Deltakerne som tok de beste beslutningene, hadde med andre ord en høy skår både på intuitiv og analytisk beslutningsstil. Og de veksler mellom de to beslutningsstilene.

I en virkelig krise er det ikke tid til å vente på tilstrekkelig informasjon for å analysere beslutningen. De første beslutningene må tas raskt, og da må man basere seg på erfaringsbasert intuisjon. Etter hvert som du får mer informasjon, kan du analysere deg fram til justeringer og nye beslutninger.

Saken fortsetter under annonsen