Annonse
sove_vekkerklok.jpg
Et triks for å unngå å bli stresset når du skal sove er å gjemme vekkerklokken.

Sender ansatte på søvnskole

Helsepedagogene Linda Karlsson og Magdalena Jacobson forteller til magasinet Personal och Ledarskap at mange medarbeidere ved landstinget i Östergötland har fortalt om søvnproblemer og ønsker hjelp til å endre livsstil.

– Å hente seg inn igjen er viktig, særlig når du jobber skift, sier Karlsson til magasinet.

Kursdeltagerne lærer på søvnkurset øvelser som de skal praktisere hjemme, og de fører fra første kursdag søvndagbok. Hensikten med søvndagboken er å øke bevisstheten rundt egne vaner. Andre hjemmelekser er å puste dypt, prøve et varmt bad eller å gjemme vekkerklokken slik at man ikke stresses av å se på klokken i sine søvnløse stunder. Noen ganger er imidlertid det viktigste å få snakke med andre som har samme problem. Mange av dem som har et søvnproblem har fram til kurset lidd seg gjennom det i taushet.

Det er ikke stress etter dagen som har gått som forstyrrer nattesøvnen, erfarer helsepedagogene. Det er stresstanker om morgendagen som gjør at man har vanskelig for å falle til ro. Søvnskolen har ifølge arrangørene gitt gode resultater.

Annonse
Annonse