Foto

Dmitriy Shironosov | Dreamstime.com

Slik kan du løse konflikter

Publisert: 26. november 2013 kl 09.06
Oppdatert: 11. desember 2013 kl 15.52

Hege Nordgård, advokat i Abelia, mener mange av konfliktene burde vært unngått.

– De fleste konflikter kunne vært unngått dersom dialogen mellom leder og ansatt hadde vært bedre, sier hun.

Hun peker på viktigheten av en konflikthåndteringsrutine. Da er det særlig fire punkter som er avgjørende for suksess:

  • Ledelsen, ansatte, verneombud og tillitsvalgte er involvert i utarbeidelsen
  • Resultatet forankres hos topplederen
  • Rutinen sier noe om bedriftens verdier og normer for samhandling
  • Rutinen gjøres godt kjent og er lett tilgjengelig i bedriften

Gro Lundberg, fagsjef for arbeidsmiljø og HMS i Abelia, peker på måter man kan håndtere konflikter på. 

– Dersom en konflikt er et faktum, er det særlig fire punkter som er viktige for å kunne håndtere den på den god måte, sier hun:

  • Ta tak i konflikten så tidlig som mulig, for å forhindre at den eskalerer
  • Øv deg på den nødvendige samtalen
  • Håndter saken på rett nivå
  • Vær ryddig i prosessen
Saken fortsetter under annonsen

Abelia har utarbeidet et eksempel på konflikthåndteringsrutine for sine medlemmer, som kan brukes som en mal. Samtidig skal man være oppmerksom på at «klipp og lim»-rutiner gir et dårligere resultat enn selvlagde rutiner. Det viser en finsk studie.

– Vi har likevel laget denne rutinen som et tilbud for våre medlemmer. Man trenger ikke alltid «finne opp kruttet selv», sier Hege Nordgård. Ofte er grunnstammen i en slik rutine den samme. Man kan fint lage sin egen versjon med utgangspunkt i en mal. For mange er alternativet ikke å lage en rutine i det hele tatt, og det er ikke noe vi anbefaler, sier Lundberg og Nordgård.

Abelia arrangerer årlig møteplasser der konflikthåndtering er tema. 26.–27. november arrangeres Abelias HR-konferanse på Lysebu.