Ledelse

Dialog handler om å få til å utrykke egne meninger på en ryddig og god måte, samtidig som du utforsker og er nysgjerrig på den andres synspunkter og ståsted, skriver Mariann Crantz. Illustrasjon: Shutterstock

3 uvaner som gjør oss til dårligere lyttere

Skal du kvitte deg med uvaner, er første steg å faktisk oppdage dem.

Publisert Sist oppdatert

Vet du hvordan du selv oppfører deg når du snakker med andre? Hvordan du lytter? Har du noen uvaner som gjør deg til en dårligere lytter? Ett av de nettstedene som har skrevet om dette, er Management-Issues.

Peter G. Vajda, gründer og partner i konsulentselskapet True North Partnering, skriver i et innlegg her at vi ofte ubevisst utruster oss med noen lyttefiltre. Noen av mønstrene som går igjen kan ha røtter helt tilbake i barndommen. Dette er tre av dem:

  • Jeg er ikke noe tess.
    Hvis du har vokst opp med foreldre eller andre som har vært veldige kritiske til deg, kan du være utstyrt med et filter hvor du hele tiden tenker at du har gjort noe galt. Dette kan utvikle seg til en uvane der du har for vane å lytte for å høre om den andre personen vil dømme deg på kritisk vis. Hvis en leder sier at han er frustrert, vil en person med nevnte lytteuvane begynne å tenke på hva galt han eller hun kan ha gjort.
  • Jeg vil reparere deg.
    Et annet filter man kan ha plukket opp allerede i barndommen, er lytte-for-å-fikse-filteret. Har man lagt seg til denne uvanen, har man en tendens til å ville «reparere» andre mennesker og komme med råd.
  • Hør hva som skjedde med meg!
    Hvis du er vant til å skulle sammenligne deg med andre, kan du ha utviklet en uvane der du har en tendes til å ville fortelle om deg selv. «Hvis du tror du er oppbrakt, skal jeg fortelle deg hvor oppbrakt jeg er …» Dette er en måte å kapre andres opplevelser på, for så å gjøre dem til sine egne. Resultatet kan bli at de fleste samtaler handler kun om deg.

Les om flere lyttefallgruver her.

Powered by Labrador CMS