Ledelse

5 kjennetegn ved gode visjoner

Ledelsesforsker Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI har sett nærmere delen av ledelse som handler om å kommunisere et bilde av fremtiden, en visjon.

Publisert Sist oppdatert

I BIs magasin BI Business Review sier Arnulf at en visjon er et mentalt bilde av fremtiden som på sitt beste gjør det meningsfullt for medarbeidere å gjøre sitt beste på jobben. Det er riktignok ikke lett å lage visjoner som virkelig treffer, men Arnulf har satt ord på det han mener er fem kjennetegn ved gode visjoner:

  • Visjonen skal være ambisiøs, men samtidig uttrykke tiltro til at medarbeiderne kan gjøre visjonen til virkelighet.
  • En god visjon bør virke inviterende. Jo flere som blir invitert, desto bedre.
  • En god visjon utfordrer det bestående.
  • En god visjon uttrykker et høyt prestasjonsnivå kombinert med ideologiske og verdimessige overtoner.
  • Jo enklere en visjon er, jo bedre. Enkle visjoner kan også kommuniseres via logo og reklamemateriell, mens lengre visjoner krever fremføring av budskapet.

Og hvis noen skulle være i tvil, det er ikke tilstrekkelig for ledere å tenke store, kloke og inspirerende tanker om fremtiden. De må også evne å kommunisere og fremføre budskapet på en overbevisende måte.

Powered by Labrador CMS