Arbeidsliv

A-ordningen kan testes

Frem til 16. desember kan alle arbeidsgivere teste innsending av a-meldingen direkte i Altinn.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver NHO på sine hjemmesider.

Testløsningen er tilpasset arbeidsgivere uten lønnssystem, med få ansatte. All informasjon du legger inn blir slettet i perioden frem til 16. desember. Etter 1. januar blir innsendingene reelle.

NHO anbefaler å gjennomføre testingen. Da vet du at du har nødvendig informasjon om dine ansatte tilgjengelig ved innrapportering i januar.

Mer informasjon om a-meldingen på Altinn.

Første innlevering er senest 5. februar

Innrapporteringen om ansatte og deres inntekt til Skatteetaten, NAV og SSB, via a-ordningen, er operativ fra 1. januar.

  • A-ordningen gjelder for deg som jobber med noe av dette:
  • Lønns- og trekkoppgave
  • Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk
  • Årsoppgave for arbeidsgiveravgift / følgeskriv til lønns- og trekkoppgave
  • Melding til Aa-registeret (arbeidstakerregisteret)
  • Oppgave til lønnsstatistikk

Fra og med 1. januar 2015 skal arbeidsgivere sende opplysninger om ansatte/inntektsforhold i én felles melding hver måned, med første innlevering senest 5. februar. Dette innebærer at man må legge om interne rutiner, og mange må nok rydde opp i en del formaliteter, antar NHO.

Powered by Labrador CMS