Næringsliv

Etisk løft etter skandaler

Skandaler presser ledere til økt sosialt ansvar. Omlegging av kommunikasjonsstrategi, tettere kontakt med produksjonskjeden og et generelt etisk løft er resultatene.

Publisert Sist oppdatert

Da H&M-kjeden ble hengt ut etter at det ble avslørt uverdige arbeidsforhold hos leverandørene i Bangladesh, tok selskapet grep, skriver Dagens Næringsliv.

I ettertid har den norske ledelsen jobbet målrettet med skadevirkningene, siden bedriften ble oppfattet som lite ansvarsfullt.

– Det var en tøff opplevelse for hele organisasjonen i Norge. Samtidig ble det en vekker om at vi ikke hadde kommunisert godt nok, internt og eksternt, rundt det arbeidet H&M gjør for å ta sosialt ansvar i produksjonsleddet, sier presseansvarlig Kristin Fjeld i H&M Norge til avisen.

Per Nitter Bondevik i Initiativet for etisk handel (IEH) sier til avisen at skandalesaker får ledere til å sjekke ut egne leverandører nærmere:

– Vi ser at omdømmetap og skandalesaker er en reell driver for at virksomheter tar sosialt ansvar. Ledere frykter å bli uthengt av journalistikk som til tider er lettvint, sier han til Dagens Næringsliv.

Bondevik har registrert at flere selskaper fortsatt vegrer seg for å fortelle om hvordan de jobber, i frykt for å bli hengt ut.

– Heldigvis ser vi at dette nå er i endring, noe som vil bidra til mer opplyste forbrukere, sier han til avisen.

H&M reiste i etterkant av skandalen til Bangladesh for å få innblikk i produksjonen.

Et av resultatene av reisen ble at selskapet i dag har valgt å utnevne en etikkansvarlig i hver butikk. Denne personen skal blant annet informere om hvordan gruppen jobber med sosialt ansvar.

Powered by Labrador CMS