Samfunn

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener universiteter og høyskoler kan gjøre mye selv for at studentene skal trives og bruke mer tid på studiene.

– For lite opptatt av nivået på studentene

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener rektorer og ­professorer som ­klager på at studentene bruker for liten tid på studiene i større grad bør rette blikket mot seg selv.

Publisert Sist oppdatert

Norske studenter bruker i gjennomsnitt omtrent 30 timer i uken på studier. Både rektorer, politikere og andre mener dette er alt for lite. Kunnskapsministeren er ikke uenig i det, men han mener problemstillingen også kan ses på fra en annen vinkel.

– To tredeler av norske studenter får karakteren C eller bedre. C er ganske bra. Så her har vi altså studenter som får gode karakterer med middels innsats. Hva sier det om hva slags forventninger vi har til studentene? spør Isaksen.

Han mener studentene kun svarer på de forventningene som stilles til dem. Årsaken til at det ikke stilles strengere krav til studentene kan ifølge kunnskapsministeren ha noe med finansieringssystemet å gjøre. Det oppmuntrer først og fremst til gjennomføring av studier, og ikke til nivå og kvalitet på studentene.

– Mange av våre universiteter og høyskoler er ikke nok opptatt av nivået på undervisningen, mener han.

– Universiteter og høyskoler setter selv den faglige standarden. Det kan virke som om mange har vært mer opptatt av antall studenter og generelle rammevilkår, enn av kunnskap og innhold i undervisningen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Ledelse.

Isaksen har sine ord i behold når han mener universitetene og høyskolene kan gjøre mye selv.

I en fersk forskningsrapport fra NOKUT analyseres det siste Studiebarometeret, for å se etter årsaken til at mange studenter bruker såpass liten tid på studiene.

Ifølge NOKUT viser det seg at god opplevd kvalitet på undervisningen fører til økt studieinnsats. Det betyr med andre ord at det enkelte universitet/høyskole selv kan bidra til økt innsats blant studentene, dersom kvaliteten på undervisningen blir bedre.

Powered by Labrador CMS