Ledelse

Kreativet ga resultater

Slår målrettet arbeid med kreativitet ut på bunnlinjen i bedrifter?

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse Forrester Consulting har gjort på vegne av Adobe kan tyde på det.

Selskaper som i undersøkelsen defineres som kreative, slo konkurrentene på måltall som omsetningsvekst, markedsandel og evne til å tiltrekke seg talenter. De kreative bedriftene hadde også det som i rapporten fra undersøkelsen omtales som et presterende arbeidsmiljø som ble drevet fremover av ledere som bidro med prosesser, metoder og midler til å støtte oppunder kreative initiativer.

Dette er tre av funnene fra undersøkelsen:

  • 58 prosent av virksomhetene som bevisst jobbet for å fremme kreativitet hadde i 2013 minst 10 prosent høyere omsetning enn året før. Bare 20 prosent av de mindre kreative selskapene kunne vise til tilsvarende omsetningsvekst.
  • Kreative selskaper var i større grad markedsledere enn mindre kreative selskaper.
  • 69 prosent av de kreative selskapene hadde vunnet priser og anerkjennelse for å være gode arbeidsplasser.

I studien er 10 kreative ledere i amerikanske selskaper dybdeintervjuet. I tillegg er det gjennomført en webundersøkelse blant 324 kreative beslutningstakere som hadde lederroller på ulike nivåer i større IT-selskaper i selskaper USA, Storbritannia, Frankrike, Australia/New Zealand, Korea, Japan og Tyskland.

Powered by Labrador CMS