Annonse
Mindfulness-trener og bedriftscoach Erik Møller i firmaet Zen Leadership merker økt interesse for oppmerksomhets-trening. Foto: Kai Eldøy Nygaard

– Mind­fulness kan være lønnsomt

Av Kai Eldøy Nygaard (kai.nygaard@gmail.com)

Ansatte ved Telenor Global Services (TGS) på Fornebu la ti minutter i potten hver morgen. Gevinsten var kraftig reduksjon av stress, bedre søvnkvalitet og mindre smerter i nakke og skuldre etter bare tre måneder.

– Resultatene er overraskende sterke. Prosjektet har vist at mindfulness er et lite og rimelig tiltak med stor effekt, mener BI-professor Ingunn Myrtveit. 

Lese resten?
Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Dette er mindfulness

Mindfulness, eller oppmerksomhet nærvær, er en tilstand og teknikk der du bruker oppmerksomheten din:

  • Bevisst
  • I øyeblikket
  • Uten å dømme 

Metodikken har røtter i buddhisme og meditasjon. Ulike typer øvelser, herunder meditasjonslignende øvelser, brukes for å trene opp ferdighetene. 

Metoden er i nyere tid blitt svært populær i Vesten, og har også funnet veien inn i arbeidsliv og ledelse. 

Forskere fra ulike miljøer har rapportert om positive effekter som økt konsentrasjonsevne, økt tilfredshet og mindre stress. 

Forskning BI-professor Ingunn Myrtveit har gjort i Telenor-selskapet TGS viser at mindfullness-øvelser resulterte i kraftig reduksjon av stress, bedre søvnkvalitet og mindre smerter i nakke og skuldre etter bare tre måneder. 

I Ukeavisen Ledelse fortalte i nr. 46 i 2013 om bruk av mindfulness blant jagerflygere i Forsvaret. Her avdekket forskning positiv effekt på blant annet konsentrasjonsevne.

Annonse

Dette er mindfulness

Mindfulness, eller oppmerksomhet nærvær, er en tilstand og teknikk der du bruker oppmerksomheten din:

  • Bevisst
  • I øyeblikket
  • Uten å dømme 

Metodikken har røtter i buddhisme og meditasjon. Ulike typer øvelser, herunder meditasjonslignende øvelser, brukes for å trene opp ferdighetene. 

Metoden er i nyere tid blitt svært populær i Vesten, og har også funnet veien inn i arbeidsliv og ledelse. 

Forskere fra ulike miljøer har rapportert om positive effekter som økt konsentrasjonsevne, økt tilfredshet og mindre stress. 

Forskning BI-professor Ingunn Myrtveit har gjort i Telenor-selskapet TGS viser at mindfullness-øvelser resulterte i kraftig reduksjon av stress, bedre søvnkvalitet og mindre smerter i nakke og skuldre etter bare tre måneder. 

I Ukeavisen Ledelse fortalte i nr. 46 i 2013 om bruk av mindfulness blant jagerflygere i Forsvaret. Her avdekket forskning positiv effekt på blant annet konsentrasjonsevne.

Annonse