Annonse
Mindfulness-trener og bedriftscoach Erik Møller i firmaet Zen Leadership merker økt interesse for oppmerksomhets-trening. Foto: Kai Eldøy Nygaard

– Mind­fulness kan være lønnsomt

Av Kai Eldøy Nygaard (kai.nygaard@gmail.com)

Ansatte ved Telenor Global Services (TGS) på Fornebu la ti minutter i potten hver morgen. Gevinsten var kraftig reduksjon av stress, bedre søvnkvalitet og mindre smerter i nakke og skuldre etter bare tre måneder.

– Resultatene er overraskende sterke. Prosjektet har vist at mindfulness er et lite og rimelig tiltak med stor effekt, mener BI-professor Ingunn Myrtveit. 

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Dette er mindfulness

Mindfulness, eller oppmerksomhet nærvær, er en tilstand og teknikk der du bruker oppmerksomheten din:

  • Bevisst
  • I øyeblikket
  • Uten å dømme 

Metodikken har røtter i buddhisme og meditasjon. Ulike typer øvelser, herunder meditasjonslignende øvelser, brukes for å trene opp ferdighetene. 

Metoden er i nyere tid blitt svært populær i Vesten, og har også funnet veien inn i arbeidsliv og ledelse. 

Forskere fra ulike miljøer har rapportert om positive effekter som økt konsentrasjonsevne, økt tilfredshet og mindre stress. 

Forskning BI-professor Ingunn Myrtveit har gjort i Telenor-selskapet TGS viser at mindfullness-øvelser resulterte i kraftig reduksjon av stress, bedre søvnkvalitet og mindre smerter i nakke og skuldre etter bare tre måneder. 

I Ukeavisen Ledelse fortalte i nr. 46 i 2013 om bruk av mindfulness blant jagerflygere i Forsvaret. Her avdekket forskning positiv effekt på blant annet konsentrasjonsevne.

Annonse

Dette er mindfulness

Mindfulness, eller oppmerksomhet nærvær, er en tilstand og teknikk der du bruker oppmerksomheten din:

  • Bevisst
  • I øyeblikket
  • Uten å dømme 

Metodikken har røtter i buddhisme og meditasjon. Ulike typer øvelser, herunder meditasjonslignende øvelser, brukes for å trene opp ferdighetene. 

Metoden er i nyere tid blitt svært populær i Vesten, og har også funnet veien inn i arbeidsliv og ledelse. 

Forskere fra ulike miljøer har rapportert om positive effekter som økt konsentrasjonsevne, økt tilfredshet og mindre stress. 

Forskning BI-professor Ingunn Myrtveit har gjort i Telenor-selskapet TGS viser at mindfullness-øvelser resulterte i kraftig reduksjon av stress, bedre søvnkvalitet og mindre smerter i nakke og skuldre etter bare tre måneder. 

I Ukeavisen Ledelse fortalte i nr. 46 i 2013 om bruk av mindfulness blant jagerflygere i Forsvaret. Her avdekket forskning positiv effekt på blant annet konsentrasjonsevne.

Annonse