Ledelse

Ny innrapportering om ansattes lønn

NHO anbefaler arbeidsgivere å forberede seg på den nye a-ordningen – innrapporteringen om ansatte og deres inntekt til Skatteetaten, NAV og SSB.

Publisert Sist oppdatert

Ordningen kommer 1. januar 2015, skriver NHO på sine hjemmesider.

Innrapporteringen går ut på at arbeidsgivere skal sende opplysninger om ansatte/inntektsforhold i én felles melding hver måned fra 1. januar 2015 – med første innlevering senest 5. februar. Dette vil gjøre at man må legge om interne rutiner, og mange må nok rydde opp i en del formaliteter.

Leverandører av lønns- og personalsystemer er i full gang med å tilpasse systemene. Mange av leverandørene har allerede lagt ut informasjon på hjemmesider og i nyhetsbrev.

Det finnes også en egen informasjonsside på www.Altinn.no/A-ordningen. Finner du ikke svar der eller hos din leverandør av lønns- og personalsystem, kan du forsøke a-ordningen@skatteetaten.no.

Du bør sette deg inn i ordningen dersom du jobber med noe av følgende:

  • Lønns- og trekkoppgave
  • Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk
  • Årsoppgave for arbeidsgiveravgift / følgeskriv til lønns- og trekkoppgave
  • Melding til Aa-registeret (arbeidstakerregisteret)
  • Oppgave til lønnsstatistikk
Powered by Labrador CMS