Ledelse

Nye ledere bør stille spørsmål

Ikke svare på dem.

Publisert Sist oppdatert

Nye ledere er helt avhengige av at medarbeiderne får tillit til dem. Uten tillit er det lite sannsynlig at lederne får greie på hva som faktisk foregår i organisasjonen. Det skriver entreprenøren og lederen Jim Dougherty i et blogginnlegg hos Harvard Business Review.

Han mener at det å lytte til medarbeiderne er den beste måten en ny leder kan bygge tillit på. Møt så mange enkeltpersoner du kan så snart som mulig, lyder hans råde.

Ifølge Dougherty er ikke dette en vanlig tilnærming blant nye ledere. Mange ser det som sin rolle å gi informasjon, istedenfor å samle inn informasjon. Mange nye sjefer er redde for å fremstå som svake hvis de ikke raskt kan gi svar.

Dette er feil, mener bloggeren. Som ny leder i et selskap brukte han selv mye tid på å lytte. Han lærte bedriften, menneskene og problemstillinger å kjenne, tok informasjonen med seg tilbake til ledergruppen og kom her med anbefalninger til hva de skulle gjøre. Istedenfor å legge planene åpent ut for alle, presenterte han dem først for medarbeiderne som tidligere hadde gitt ham tilbakemelding på de ulike temaene. Han fortalte at innspillene deres hadde vært til god hjelp. Først senere ble planene prestentert for hele bedriften.

Tiltakene viste seg å gi gode resultater, og Dougherty mener at ærlig dialog og tillit var avgjørende for å få det til.

Powered by Labrador CMS