Ledelse

Regler kan være motiverende

Det er en myte at alle reglene i offentlig sektor bare er et onde.

Publisert Sist oppdatert

Dansk forskning viser tvert imot at regler som oppleves som en god støtte for arbeidet kan øke motivasjonen. Det skriver organisasjonen lederne.dk, som i nyhetsbrevet sitt omtaler en artikkel fra Ledelse i Dag.

Lotte Bøgh Andersen, professor ved Aarhus Universitet, og Lene Holm Pedersen, professor ved Copenhagen Business School har i fem år forsket på styring i det offentlige. En av konklusjonene deres, er at opplevelsen av regler også har med lederen å gjøre. Hvorvidt medarbeiderne føler seg så omringet av regler at det hemmer dem eller om de finner reglene meningsfulle, avhenger mye av lederen de har.

Lene Holm Pedersen sier til Ledelse i Dag at en viktig oppgave for en leder i det offentlige er å «oversette» regler slik at de oppleves som noe som understøtter arbeidet. Hvis man som leder klarer å implementere krav og regler på en måte som gir mening, så får man også de mest motiverte medarbeiderne.

Forskeren presiserer at en leder ikke kan manipulere enhver regulering til å gi mening, men hun mener at det som regel er rom for påvirke via dialog, samt at det er rom for å jobbe med å gjøre styringen understøttende. Hvis implementeringen oppfattes som «hard» kan imidlertid motivasjonen hos medarbeiderne dale.

Powered by Labrador CMS