– Telenor mangler psykologi-kompetanse

Publisert: 24. januar 2014 kl 08.49
Oppdatert: 24. januar 2014 kl 09.54

Det skriver Dagsavisen.

BI-professor Bård Kuvaas er ikke imponert, og forteller at karaktersetting av ansatte er på vikende front internasjonalt.

Telenor sier at hensikten med karakterene er at medarbeiderne skal få utviklet seg.

– Mange medarbeidere ønsker å bli sett og å få tilbakemeldinger på jobben de gjør. Dette systemet er et verktøy vi kan bruke til oppfølging, sier assisterende HR-direktør i Telenor, Øystein Bakken, til avisen.

Andre norske bedrifter som bruker samme system inkluderer Aller Media, Schibsted, Coca-Cola Norge, Statoil og Posten.

Kuvaas mener systemet fører til lite læring. Samtidig blir de ansatte bekymret for at trynefaktoren virker inn. Han viser også til at karaktersystemet er på vei ut internasjonalt, og at datagiganten Microsoft avviklet ordningen i november 2013.

– Det er oppsiktsvekkende at Telenor innfører dette nå. Det dokumenterer manglende kompetanse på menneskelig psykologi hvis de tror det skal virke prestasjonsfremmende, sier Kuvaas til Dagsavisen.

Saken fortsetter under annonsen

Han mistenker Telenor for å bruke systemet for å finne dokumentasjon for å bli kvitt ansatte.