Ledelse

3 spørsmål til strategiarbeidet

Er du leder? Ta deg tid til å tenke igjennom disse strategiske spørsmålene.

Publisert Sist oppdatert

Ledere får lett en travel hverdag. Det er alltid noe som skjer, alltid noen som vil snakke med dem og alltid noen møter man kan, bør eller skal delta i. Det er imidlertid viktig at ledere frigjør tid til å tenke på selskapets fremtidige strategi.

Freed Vermeulen, førsteamanuensis i strategi og entreprenørskap ved London Business School, skriver om dette i et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review. Hvis du leder en organisasjon, bør du tvinge deg til å sette av tid med jevne mellomrom hvor du uavbrutt får tenkt igjennom ting, mener Vermeulen. I artikkelen sin løfter han frem noen spørsmål han mener kan være til hjelp når man skal reflektere rundt det store bildet. Dette hovedpoengene i tre av dem:

  • Hva passer ikke inn?
    Én og én kan aktivitetene dere driver med i organisasjonen virke fornuftig, men kan du forklare hvorfor aktivitetene virker godt sammen? Hvorfor summen blir større enn de enkelte bestanddeler? Hvis du ikke har noe godt svar, er det kanskje på tide å vurdere aktivitetene på nytt?
  • Hva ville folk som kommer utenfra ha gjort?
    Når vi har kjempet for noe og lagt mye av vårt engasjement i det, har vi vanskelig for å slippe det. Dette er et fenomen som er velkjent fra psykologien: Vi går i opptrappingsfella. Det vil si at vi trapper opp engasjementet, selv om forutsetningene har endret seg så mye at det ikke lenger er en fornuftig ting å gjøre. Spør deg selv: Hva vil andre, som hadde kommet inn utenfra, gjort hvis de skulle gått inn og ledet selskapet?
  • Passer organisasjonen til strategien?
    Vermeulen skriver i innlegget om Al West, toppsjefen i selskapet SEI, som på nittitallet ble liggende på sykehus etter en skiulykke. Han hadde rikelig med tid til å tenke, og innså at de hadde bestemt at innovasjon skulle være en nøkkel i strategien, men at måten de var organisert på ikke var egnet for dette formålet. Det første han gjorde da han kom tilbake på jobb, var å slanke byråkratiet og innføre en teamstruktur. Al West gjorde det alle ledere bør gjøre, mener Vermeulen: West spurte seg selv om organiseringen av selskapet var ideell ut fra de strategiske målene de skulle nå.
Powered by Labrador CMS