Ledelse

3 tips om tilbakemeldinger

Slik kan du gå frem for å få gitt medarbeidere jevnlige tilbakemeldinger i hverdagen.

Publisert Sist oppdatert

Vi har alle behov for å bli sett, og vi hører og leser ofte om hvor viktig det er at ledere ser sine medarbeidere og gir tilbakemeldinger. Ikke bare i medarbeidersamtaler to ganger i året, men også til hverdags.

Det er antagelig spesielt viktig å gi tilbakemeldinger til de yngste og mest uerfarne medarbeiderne, men hvordan skal du som er leder få gjort dette i tillegg til alt annet du skal gjøre? Laura Vanderkam har tatt tak i tematikken i en artikkel hos fastcompany.com. Hun har snakket med et knippe ledere, og de gir blant annet disse rådene:

  • Gi tilbakemelding med én gang
    Hvis du gir tilbakemeldingen med en gang ting skjer, og ikke venter til en senere anledning, forstår folk lettere hva du refererer til samtidig som du selv har situasjonen klart for deg. Én leder forteller at hun rett etter ledermøter, pleier å samle sitt eget team for å gi de tilbakemeldingene hun har fått videre på direkten.
  • Vær tilgjengelig for folk
    Gi medarbeidere tilgang til kalenderen din, slik at de vet når de kan oppsøke deg. Sørg for å ha noen "kontortimer" hvor folk kan komme innom. Hvis pågangen er stor, kan det kanskje være behov for å gå litt mer formelt til verks, for eksempel ved å la medarbeidere booke seg selv inn til korte møter på 15 minutter. Andre muligheter er ta noen turer rundt i lokalet for å treffe på folk, å slå av en prat ved kaffemaskinen og/eller i lunsjen.
  • Still spørsmål
    Du kan spare både tid og energi ved å spørre folk om hva slags innspill de ønsker. "Hva kan jeg som leder bidra med for å hjelpe deg til å utvikle deg videre?" "Med utgangspunkt i det resultatet du fikk, tenker du at dette var den beste tilnærmingen til oppgaven?" Poenger med denne typen spørsmål er at det ikke finnes ett riktig svar. Det er en invitasjon til refleksjon.
Powered by Labrador CMS