Arbeidsliv

5 måter å unngå LinkedIns mørkere sider på

Jobbnettverket LinkedIn har en lys og en mørk side, skriver Steve Cody for nettstedet Inc. Som en person som er aktiv i både gamle og nye medier, får han en mengde invitasjoner til nettverksbygging.

Publisert Sist oppdatert

Men mens LinkedIn er det ledende stedet for å bygge nettverk og finne nye forretningsmuligheter, er det også jaktmark for ivrige selgere, som du kanskje ikke ønsker i nettverket ditt.

Samtidig kan det være vanskelig å motstå når en fristende invitasjon til å nettverke ramler inn i innboksen.

Cody har utviklet følgende metode for å unngå å bli spammet av selgere og andre mindre seriøse aktører.

Se etter merkenavn

LinkedIn har utviklet nye løsninger, som for eksempel Sales Navigator, som forenkler jobben for selgere som vil drukne deg i salgsmaterialet sitt. Derfor er det lurt å kun akseptere invitasjoner fra folk som representerer kjente navn eller organisasjoner. Vær svært selektiv i hvem du vil ha kontakt med, er rådet hans.

Spør kjente

Spør noen du stoler på om de vil gå god for en person får du aksepterer invitasjonen. Kan de ikke det, slett meldingen umiddelbart. Det er bedre å gå glipp av en stor mulighet enn å bli tatt av en tsunami-bølge av verdiløst spam, tror han.

Vokt deg for bedragere

Bedragere som ønsker å bruke ditt gode navn og rykte på å fortelle sin usanne histore, har etter hvert også nådd frem til LinkedIn. Ramler det inn en invitasjon fra noen som virker for bra til å være sann, er han antageligvis det.

Luk i bedet

Gå regelmessig gjennom nettverket ditt og ikke vær redd for å foreta en vårrengjøring nå og da. Har du kontakter som for eksempel en tidligere leverandør som du ikke har bruk for lenger og som fortsatt prøver å selge deg noe, slett henne fra listen.

Powered by Labrador CMS