Det spørs om denne karen er klar for naturfag, men han har i hvert fall et godt grep om ping pong-racketen.

Foto

Datamaskiner prøver seg på fjerdeklasse-pensum

Publisert: 22. september 2015 kl 09.54
Oppdatert: 22. september 2015 kl 10.07

Hvis et tog starter på Dovre klokken 13.00 og kjører mot Oslo i 55 kilometer i timen, og et annet tog starter i Oslo 14.00 og kjører mot Dovre i 30 kilometer i timen, hvor møtes de? 

Det er kanskje slike nøtter dataprogrammet Aristo har mål om å kunne løse. Det Aristo i hvert fall kan fortelle deg, er når på året harens pels er på sitt tykkeste.  Det har det lært ved å studere pensum for fjerde klasse for New Yorks skolesystem, ifølge Technology Review.

Lederen for senteret som står bak utviklingen, Oren Etzioni, vil at alle forskere som jobber med kunstig intelligens og datasystemer som har evnen til å lære seg selv, skal bryne seg på skolepensum. Han tror det vil skape mer fornutige maskiner siden det krever forståelse og tolkningn av spørsmålene.

Og det er viktig. En av de virkelig store utfordringene for utviklingen av kunstig intelligens har vært å gi systemene et snev av fornuft og ikke bare rå datakraft og bruk av statistisk analyse for å svare på spørsmål stilt i et språk som er mer naturlig for mennesker. IBMs Watson, som har slått mennesklige verdensmestre i spørrespillet Jeopardy, kan for eksempel ikke sies å ha fornuft. Watson finner frem til sine svar gjennom god forståelse for språk, men deretter må den bruke rå kraft til å søke gjennom enorme datamengder. Dette er en energikrevende prosess. Mer fornuftige maskiner vil antagelig kunne gjøre unngå å måtte gjøre like omfattende søkeprosesser.

Konkurranse

I oktober kommer Allen Institute, som Etzioni leder, til å avholde en konkurranse i pensum for åttende klasse for systemer med kunstig intelligens. Dataprogrammene skal forsøke å svare på oppgaver innen matte, fysikk og naturfag.

Men oktober kommer kanskje vel fort for stakkars hardtarbeidende Aristo som fortsatt ikke har klart fullført fjerde klasse. Aristo kan kun svare på oppgaver hvor det gis forskjellige svaralternativer, og i på skolene i New York utgjør slike oppgaver kun 67 prosent av eksamen. I utgangspunktet villle en perfekt score på disse oppgavene vært nok til en stå-karakter, man trenger kun 65 prosent, men Aristo klarer for tiden kun 75 prosent av spørsmålene. Innholder oppgavene diagrammer faller suksessraten til 45 prosent.

Saken fortsetter under annonsen