Ledelse

– Empati er nøkkelen til gode møter

Det hevder konsulent og forfatter Annie McKee.

Publisert Sist oppdatert

Når gledet du deg sist til et jobbmøte? Det brukes mye arbeidstid på møter, men mange er også frustrerte med hensyn til hvor lite effektive møtene er. For noen år tilbake viste eksempelvis en studie som ble gjort i 80 norske ledergrupper at lederne syntes at hele 40 prosent av den tiden de brukte i ledermøter var uproduktiv.

Tipsene for hvordan man skal forbedre møtene, handler ofte om struktur og effektivitet. Annie McKee, konsulent og lederbokforfatter, mener imidlertid at det å forbedre møter handler om mer enn dette. I et innlegg hos Harvard Business Review argumenterer hun med at folk har et behov for å like å gå i møter.

McKee viser til at negative følelser rammer både kreativitet og innovasjon, og slår et slag for at ledere bør jobbe for å få positive følelser inn i møterommene. For å få til dette, er de viktig å ha basisen i orden. Herunder å invitere de rette menneskene, ha en god agenda og å være godt forberedt. Men skal man som leder virkelig klare å forbedre måten folk jobber sammen på i møter, må man jobbe med empati, mener McKee.

Konsulenten viser at sterke følelser setter tonen i hele gruppen. Hvis du som leder bringer håp og entusiasme til torgs, øker sannsynligheten for at andre vil "speile" disse følelsene. Hun mener at empati er viktig av flere årsaker, og argumenterer også med at det er empatien som gjør at du klarer å lese andre mennesker. Hvem støtter hvem? Hvem er irriterte, og hvem er komfortable med situasjonen? Hvor er motstanden?

McKee understreker at hun ikke mener at man skal være positiv hele tiden, ei heller at det ikke er "lov" å være negativ. Hun minner imidlertid ledere om at lederens følelser er svært "smittsomme" i et møte. Kanskje noe å ha i bakhodet når du som leder skal forsøke å skape et møtemiljø der folk kan samarbeide, ta beslutninger og få ting gjort?

Powered by Labrador CMS