Ledelse

Fått negative tilbakemeldinger?

Her er noen råd om hvordan du kan håndtere det.

Publisert Sist oppdatert

Hvor godt mener andre, herunder sjefen din, at du faktisk gjør det i jobben din? Den typen vurderinger kommer i form av skjemaer, tallkarakterer og/eller samtaler, og det er lite hyggelig hvis du får dårligere tilbakemeldinger enn du håpet på.

BBC Capital gir i en artikkel råd om hvordan man kan håndtere det å få den slags overraskelser. Første råd er: Prøv å ikke komme på defensiven når du får beskjeden. Pust i stedet dypt og be om mer informasjon slik at tilbakemeldingen blir klarere. Forsøk å forstå hva dette handler om. Prøv å pens samtalen inn på hva slags forventninger det stilles til deg. Be o om tid til å fordøye det hele.

Antagelig blir du såret, men ikke del for mange av disse sårede følelsene med kolleger og ledere på arbeidsplassen, lyder råd nummer to. Gjør ditt beste for å være høflig og profesjonell, selv i en så vanskelig situasjon.

Vær aktiv

Førsteamanuensis Uta Bindl fra London School of Economics sier i en kommentar i artikkelen at det gjelder å prøve å tenke på negative tilbakemeldinger som en situasjon hvor det er rom for forbedring. Forsøk å unngå å se deg selv som et offer. Forsøk å være en aktiv deltager som vil gjøre noe med tingene.

Hvis du føler deg helt utslått etter de negative tilbakemeldingene, ta en pause. Gå igjennom de innspillene du har fått for deg selv senere, når du er mer klar for det. Ta inn informasjonen, og forbered eventuelle spørsmål til neste møte. Foreslå at dere sammen lager en forbedringsplan.

Hva så hvis du er uenig i tilbakemeldingene? Konsulenten Mike Stallards råd hos BBC Capital er at du innrømmer de punktene du er enig i, og deler dine tanker om hvordan du kan der bli bedre. Når det gjelder punktene du ikke er enig i, forklar hvorfor. Hans råd er at du bør unngå å bare snakke om det du er uenig i.

Powered by Labrador CMS