Annonse
Foto: Impact Hub Global Network  

Fire fakta om automatisering på arbeidsplassen

Flyplassen er kanskje det stedet hvor automatisering på arbeidsplassen har kommet lengst. Du sjekker inn selv på en datamaskin, og legger selv bagasjen på rullebåndet. Når flyet endelig er i luften bruken piloten mellom tre og 7 minutter per flytur, resten går på autopilot. Passkontrollen er også automatisert på de fleste flyplasser i dag, i praksis er det bare scanning av barkodene i passet, og den jobben er det du som tar deg av.

Kunstig intelligens er allerede en viktig del av arbeidslivet. Men hva skjer når slike tiltak blir mer vanlig også utenfor flyplassene? Det har tre McKinsey-konsulenter sett nærmere på i en artikkel i McKinsey Quarterly. Har pilotens jobb blitt kjedeligere?

Aktiviteter ikke yrker

Konsulentene tror det kan bli vanskelig å finne svaret på slike spørsmål dersom man henger seg opp i dagens jobb-terminologi. Det er ifølge dem svært få profesjoner som vil automatiseres bort. Istedet vil enkelte aktiviteter som er en del av en profesjons arbeid, bli automatisert.

Men det er ikke snakk om få aktiviteter. McKinsey anslår at om lag 45 prosent av aktiviter som i dag utføres av lønnstakere snart blir utført av roboter og datamaskiner.

Høytlønte aktiviteter kan også automatiseres

I arbeidet med en mer utfyllende rapport som skal presenteres neste år, har konsulentene avdekket flere interessante resultater. For eksempel finner de en korrelasjon mellom sannsynligheten for at arbeidet kan automatiseres og timelønn. Jo høyere lønn, desto lavere sannsynlighet for at en robot kan ta over.

Men det er likevel ikke slik at for eksempel sjefene eller finansgutta ikke har oppgaver som ikke en maskin kan gjøre bedre. Dessuten er det på ingen måte slik at alle dårlig betalte jobber er enkle å automatisere. Roboter har så langt ikke imponert med sine grønne fingre, så gartnere kan antaglig ta livet med ro inntil videre.

Kreativitet og mening

Til nå har mange ment at menneskelige egenskaper som kreativitet og det å fange opp følelser kommer til å bli fremtidens arbeidsoppgaver fordi det er så vanskelig for roboter å gjøre det bedre. Problemet er at andelen tid som snittarbeideren bruker på disse egenskapene, er kun 4 prosent av hele arbeidstiden sin. McKinsey velger å vinkle dette faktum som en gladsak. I fremtiden vil denne andelen øke, spår de. Det betyr at i en lysende fremtid vil finansanalytikeren bruke mindre tid å analysere tall og mer tid på å forklare nye kreative løsninger for klientene sine.

Hvem automatiserer først?

Bransjer som allerede i dag bruker mye programvare og er i stor grad digitalisert, vil naturlig nok være de som også vil bli raskest automatisert og vil raskest se gevinster fra investeringer i automatiseringstiltak, tror konsulentene.

Mens det er næringer som er dominert av tunge kapitalinvesteringer og har mange sikkerhetskrav, ikke ulikt den norske olje- og gassnæringen, som vil bruke lengre tid på denne prosessen.

 

Annonse
Annonse