Nyskaping

Thor-Arne Pettersen var først ute i verden med å tilby nedlastning av musikk

Først ute

Thor-Arne Pettersen var først ute med å tilby salg av nedlastet musikk til mobile medier. iTunes måtte finne seg i å spille annenfiolin.

Publisert Sist oppdatert
Fra gründerarkivet: Denne saken sto på trykk i Gründer nr. 8/2008.

Thor-Arne Pettersens musikkselskap, the24, tilbød lovlig nedlasting av original musikk fra internett allerede i 2004.

Norske it-eksperter sto for utviklingen av teknologien. De laget et system som sikret rettighetshaverne til musikken sin andel, og som reduserte piratvirksomheten. Tidligere hadde det kun vært lovlig å laste ned kopier av låtene. Den amerikanske giganten Apple/iTunes måtte finne seg i å spille andrefiolin i Norge.

The24 inngikk et samarbeid om betalingsløsninger med et annet norsk gründerselskap, Payex. Ved hjelp av Payex' teknologi kunne prisen halveres for nedlasting av en låt, i forhold til å betale via mobilfaktura, som den gangen var den mest aktuelle betalingsløsningen.

Først i verden

Samme år var Pettersen også først i verden med å tilby nedlasting av autentiske ringetoner til mobilen, ifølge Dagbladet. Denne gangen ved hjelp av teknologien til det norske firmaet Beatloader. Denne musikkavspilleren gjorde mobiltelefonen til en walkman. Produktutviklingen har bidratt til at du kan lagre store mengder musikk av god lydkvalitet på telefonen. Nedlastningen går raskt. 30 sekunder tar det før du har låten på telefonen din.

På denne måten kunne Pettersen konkurrere med iTunes, som med sin teknologi satte begrensninger på hvor brukeren kunne disponere musikken sin. Pettersen valgte en løsning der kunden fikk fri bruksrett over musikken.

Ga bort låter

Under lanseringen av the24 fristet Pettersen potensielle kunder ved å gi bort låter gratis til de første 1000 som registrerte seg. Markedsføringen var rettet mot unge forbrukere som ønsket musikk som de kunne laste ned raskt og enkelt. Og markedsføringen virket. Etter en måneds drift hadde the24 trukket til seg mer enn 85.000 kunder.

Samarbeider med de store

Pettersen har samarbeidet med Microsoft og deres selskap MSN siden 2004. Med på laget er også de største plateselskapene, SonyBMG, EMI, Universal og Warner. Han jobber også mot kontrakter med tv-selskaper som kan tilby en ferdigsydd musikkpakke.

- Pettersen var først ute med å tilby tjenestene på markedet. Dette var viktig for bransjen, sier Digital marketing manager i Sony BMG, Jan Henrik Ohme. Han legger til at det var andre i bransjen som hadde utviklet teknologien tidligere. Men Pettersen kom dem i forkjøpet.

Voldsom økning

Tall fra IFPI Norsk Platebransje, viser at det ble solgt musikk for 658 millioner kroner i Norge i 2007. Og pila for digitalt salg peker oppover. I samme år hadde digitalsalget en økning på 64 prosent. Cd-salget gikk jevnt nedover (seks prosent nedgang i 2007, red.anm.).

De tre første månedene i 2008 sto nedlastet musikk for ti prosent av den totale omsetningen i norsk platebransje. Denne utviklingen er også tydelig internasjonalt. En undersøkelse foretatt av amerikanske Forrester Research viser at omsetningen av musikksalg i USA vil være jevnt fordelt mellom cd-salg og nedlastet musikk i 2011. Mye tyder på at denne utviklingen vil gjelde også for Norge. I årets tre første måneder har norsk platebransje solgt nedlastet musikk via nett eller mobil for 14,3 millioner kroner, viser tallene fra IFPI. Dette er en økning på 40 prosent fra samme periode i fjor - og skyldes først og fremst kraftig økning i salg av nedlastet musikk fra nettet.

Powered by Labrador CMS