Ledelse

Generalsekretær Finn Egil Holm i Fremskrittspartiet regner med at valgets viktigste slag er kampen om de største byområdene.

Frp forbereder byslag

27. juni avsluttet Fremskrittspartiet forberedelsene til valgkampen. Argumentene er spisset og de lokale representantene har fått politisk og sosialt påfyll.

Publisert Sist oppdatert

Valgkampgeneralen selv, Finn Egil Holm, dro noen dager etter til sitt sommerparadis.

– Ferien tilbringes i år, som mange år tidligere, ved Svartehavet. Her nytes late sommerdager med familien, sier generalsekretæren. Han er også stabssjef for Siv Jensen. Det betyr at han har ansvaret for å koordinere Fremskrittspartiets interesser inn mot regjeringen. I tillegg er han administrativ leder for partiet.

Mål

Holm forteller at fylkeslagene har kjørt aktiviteter for å skolere medlemmer til valgkampen.

– Skoleringsopplegget kuliminerte i en svært vellykket valg-camp i Kristiansand i slutten av juni. Her var omlag 450 mennesker samlet for å toppe den siste kunnskapspåfyllingen og motivasjonen, sier han.

Han forteller at han tok med seg god stemning og optimisme fra campen. Med på ferieflyet hadde han også Fremskrittspartiets beste måling på to år. En langvarig nedgang var brutt. Ekspertene forklarte en kraftig økning med partiets motstand mot å hente inn 10.000 flyktninger til Norge. (Stortingsflertallet landet på 8000, som Fremskrittspartiet også var mot.)

– Når en samlet organisasjon skal mobilisere, kommer det godt med i oppkjøringen til valgkampen at vi nå har fått en positiv tendens i utviklingen på meningsmålingene, sier Holm.

I DNs juni-måling landet partiet på 16,4 % i oppslutning. Det har ikke fått Holm til å oppjustere målet for valgkampen.

– I 2011 hadde vi 11,4 %. Det er jo det vi blir målt mot, så vi jobber for å matche det, sier han.

Valgkampmodus

Han forteller at hele organisasjonen nå er i valgkampmodus. Partikontoret sentralt holder tett kontakt med fylkes- og lokallag, som skal bake sakene hele partiet satser på inn i sitt lokale budskap til velgerne.

– For oss er det viktig å være tilgjengelig og ha god dialog med velgerne, sier Holm.

God dialog betyr ifølge Holm tradisjonelle aktiviteter som stands, folkemøter og lokale debatter. Det betyr også at kandidatene gjør seg tilgjengelige for folk når de er ute på ulike arrangementer. Og ikke minst, påpeker Holm, at de treffer velgerne direkte gjennom epost og sosiale medier.

Sakene

– Vi går til valg for å skape en enklere hverdag for folk flest, sier Holm. Han fremholder at det innebærer at partiet ute i kommunene vil jobbe for disse sakene:

Bedre eldreomsorg

Nei til eiendomsskatt

Ja til større grad av frihet til å utvikle egne eiendommer og mindre byråkrati i plansaker.

I tillegg vil infrastruktur og samferdsel, skole og økonomisk politikk bli viktige saker i valgkampen.

Holm minner om at landets lokalpolitikere fikk en ny sak i fanget da stortingsflertallet gikk inn for å hente 8000 syriske flyktninger til Norge.

– FrP ønsker å hjelpe langt flere i nærområdene. Kommunene vil få oppgaven med å bosette og integrere flyktningene. Men først må kommunene avgjøre hvor mange de skal ta imot, og hvordan de skal omprioritere og eventuelt redusere andre tjenestetilbud til sine innbyggere. Mottak av flyktninger legger jo beslag på store ressurser til integrering. Det kan gå ut over kommunens øvrige tjenestetilbud. Derfor vil også dette bli en viktig sak i denne kommunevalgkampen, sier Holm.

Byslaget

Han understreker at det vil bli et viktig valg om de største byområdene. Det betyr likevel ikke at partiet konsentrerer seg om byene når det velger ut reiseruten for sine politiske tungvektere.

– Vi stiller til valg i 323 kommuner. Toppfolkene våre kommer derfor til å besøke by- og landkommuner i alle fylker, sier Holm.

Han mener at partiets hovedsaker i valgkampen passer godt både for by og land. Han peker imidlertid på at de regionale mediene har sitt nedsalgsfelt i byområdene og får mer oppmerksomhet der. Det er også der samferdselsutfordringene ofte er under sterkest press. Skole og eldreomsorg har antakelig sterkest behov for utbygging i byområdene på grunn av befolkningsveksten, ifølge Holms analyse.

– Når vi i tillegg vet at det er i de store kommunene integreringspolitikken blir mest berørt, er Syria-avtalen av spesiell betydning her, sier Holm.

Sosiale medier

Holm fastslår at partiet både sentralt og lokalt har IT-løsninger for å kommunisere med medlemmer på en god måte. Partiets internettplattform gir alle fylkes- og lokallag mulighet til å skreddersy egen kommunikasjon innenfor felles plattform. Generalsekretæren forteller at noen fokuserer på å benytte sentralt materiell, andre på Facebook og personlige blogger. Noen velger å benytte partiets felles plattform som supplement eller landingsplattform.

– Ellers er den eksterne kommunikasjonen i sosiale medier stadig viktigere. Her er målretting svært viktig og krever gode målsettinger og målinger for å optimalisere. I et mediesamfunn med stadig høyere omløpshastighet av informasjon er det viktig å snakke med de rette menneskene om de rette sakene til riktig tid, sier Holm.

Utfordringene

Han ser det som en klar utfordring at Arbeiderpartiet får store beløp av LO til bruk i valgkampen.

– Vi har ikke de økonomiske musklene. Derfor må vi tenke smartere når kronene skal brukes. Det har vi klart før, med svært gode valgresultat, sier han.

Han poengterer at de for eksempel på langt nær har tilsvarende midler som Arbeiderpartiet til å kjøpe reklameplass for å få frem sitt politiske budskap. Derfor må de ha sterkere fokus på et klart og tydelig politisk budskap.

– Vi har fokus på å snakke om egen politikk, våre løsninger for en enklere hverdag. Vi er også lydhøre for utfordringene i hverdagen til det enkelte mennesket. Vi har en politikk som setter den enkelte i sentrum, sier Holm.

Partiet har i dag 1300 folkevalgte. Holm regner med at flere tusen medlemmer og sympatisører vil bidra for partiet i valgkampen. Han poengterer at de sosiale mediene har senket terskelen for å bidra.

Det viktigste bidraget fra ham selv, sier han, blir å koordinere aktivitetene mellom de ulike organisasjonsleddene og bidra til at de over hele landet får fokus på partiets viktigste saker.

Etter valget

Finn Egil Holm peker på at dette er den første valgkampen Fremskrittspartiet fører som regjeringsparti.

– Partiets landsstyre skal i oktober evaluere status etter kommunevalget og starte arbeider med å utmeisle strategien for et godt stortingsvalg i 2017. I 2016 skal vi også sette i gang programprosessen der vi skal oppdatere partiets politikk etter flere år i regjering. I dette arbeidet er det svært viktig å skape gode møtearenaer der hvert enkelt medlem får anledning til å være med i prosessene, sier han.

Holm mener at partiet gjennom de siste 20 årene har fått mye ut av sine opplegg for utvikling av politikk og av kompetanse hos sine tillitsvalgte.

– Vi har også eksternt fått mye oppmerksomhet for vårt arbeid på dette området. Jeg tror vi også i fremtiden skal klare å tilpasse oss samfunnstrekkene og møte våre egne der de kan, vil og har tid til å bidra, sier han.

Generalsekretæren fastslår at organisasjonsarbeid og organisasjonsutvikling vil bli prioritert slik at de er best mulig rustet når det går mot stortingsvalg. Han minner om at de fra høsten 2012 til våren 2013 hadde en omfattende strategiprosess frem mot stortingsvalget i 2013.

– Her involverte vi medlemmene ved hjelp av en forslagskasse på epost, regionale konferanser og mer formelle innspillsprosesser fra de ulike organisasjonsleddene. Dette sikret bred involvering og engasjerte svært mange. Prosessen ble tatt godt i mot. Hele organisasjonen ble hørt. Vedtakene som til slutt ble fattet var av den grunn også svært godt forankret, sier generalsekretæren.

Powered by Labrador CMS