Arbeidsliv

Foodtrucker kan det bli flere av, ifølge mattrend-ekspertisen.

Fullt teknofres i restaurantbransjen

Smartbriller, fast casual, punch, hummus. Det er noe av det vi kommer til å se mer av innenfor restaurantbransjen i året som kommer.

Publisert Sist oppdatert

Det er den amerikanske bransjeveteranen Michael Whiteman som skriver dette i sin årlige rapport «The Whiteman-report». Bansjebladet Smak, som utgis av Norgesgruppen og distribueres til storhusholdning, har sett nærmere på denne rapporten og andre.

Teknologi

Blir en helt sentral del av en restaurants totalkonsept, enten det gjelder bestillinger, ulike former for underholdning og betalingsløsninger. Smarttelefoner kommer nå for fullt.

Smartbriller

En av verdens største pizzakjeder har allerede begynt å utlevere touchscreen til kundene hvor man drar ikoner med ulike toppinger over pizzaen man ønsker å bestille. Det minimere feilkilder. Whiteman spår også at «Google Glas» er på full fart inn i bransjen. Den nye smartbrillen kan ha et innebygd ansiktsprogram som gjør at en servitør kan tiltale alle gjestene ved navn. Her kan man også lagre informasjon, som drikkefavoritter, menyer og råvarer.

Grønnsaker

Det blir fornyet interesse for alle typer rotgrønnsaker, som persillerot, selleritot og kålrabi. Yoghurtbarene vil fortsette å vokse, hvor gresk yoghurt står sterkt.

Hummus

Hummus, som er moste kikerter, blir det nye salsaen. Hummus er svært proteinrik med lite fett og karbohydrater og har vært en viktig ingrediens i det arabiske og jødiske kjøkken siden tidenes morgen. Det er et selvfølgelig tilbehør i ethvert libanesisk meze-bord, som er de matglade libanesernes versjon av spansk tapas.

Lokalmat er vinneren

Over hele Den vestlige verden er det nå en sterkt økende etterspørsel etter all slags kortreist mat, ikke nødvendigvis økologisk, men politisk korrekt kortreist. Kravstore og kunnskapsrike kunder vil presse stadig flere restauranter til å gjøre det de kan for å tilby slike råvarer.

Bærekraft

Bærekraft følger som en naturlig følge av dette. Moderne forbrukere vil har ansvarlig, etisk forbruk, som også inkluderer redusert mastsvinn, gjenbruke etc. etc.

Fast casual

En av de viktigste trendene i forhold til servering er utviklingen av det bransjen kaller for «fast casual», hvor gjerne høyprofilerte kokker lager street food, gatemat, på sin kule måpte, gjerne fra en «food truck». Gatemat har allerede fått en annen valør i europeiske storbyer, hvor København har kommet lengst i Norden. Dagens unge stjernekokker vil ved siden av Michelin-maten de vanligvis lager, tilby oppgradert gatemat, basert på skikkelige råvarer, fjernt fra gamle dagers «usunne» junk-food. Slik ønsker de å «demokratisere» tilgangen på «fin» mat. Og tjene penger i et raskt voksende marked.

Peruviansk og nordisk

Det peruvianske kjøkken, som er en blanding av latino/asiatisk, er i vinden som aldri før. Det Nordiske er fortsatt, hot, men har falt noe i forhold til tidligere undersøkelser.

Powered by Labrador CMS