Foto

Dreamstime.

Hipsteren er død – lenge leve yucciene

Publisert: 12. juni 2015 kl 11.18
Oppdatert: 12. juni 2015 kl 11.38

Nettstedet Mashable er bare en av flere trendrapportører som har fått øyenene opp for nykommeren blant kategoriene av de unge, kreative og urbane:

Han er 26 år og bor i en såkalt gentrifisert bydel – på Grünerløkka eller kanskje Tøyen.

Har studert noe med media eller til og kunst eller kultur. Han har sykkel uten gir og bart. Og han har ideer.

Han er generasjon next. De som vokste opp med internett. Kaller du ham hipster, blir han dødelig fornærmet. Han er navet i den nye kreative klassen.

«De ruler på instagram, bruker Uber til transport, har Tinder som nettverk og solbrillene deres er laget av resirkulert bambus»

Fra møblert hjem

Han er født mellom 1985 og 1995. Gjerne i et møblert hjem i forstad til en storby. Foreldrene har utdanning og overøst ham med kjærlighet og oppbakking. «Du kan bli hva du vil, gutten min».

Saken fortsetter under annonsen

Han er oppdratt til å følge sine egne drømmer – og at det er lov å tjene penger på dem også. Mye penger er bra. Mye kreative penger er bedre.

Det er like greit du venner deg til dem allerede, for de vil prege byen du bor i og bloggene du leser de kommende årene: Yucciene.

Du har sikkert møtt flere av dem allerede, hvis du bor eller oppholder deg i Oslo sentrum mer enn bare den tiden det tar å komme til og fra jobb.

Eller så har du møtt dem i jobbsammenheng.

De er gjerne sosiale medier-konsulenter, og jobber med events og branding – helst for et produkt eller en tjeneste som har med livsstil og gjøre. De driver boutique eller «noe med bærekraft».

De ruler på instagram, bruker Uber til transport, har Tinder som nettverk og solbrillene deres er laget av resirkulert bambus.

Å bli rik raskt er et mål. Men å bli rik raskt som kreativ entreprenør, er yucciens våte drøm.

Saken fortsetter under annonsen

«Yuccien er det kulturelle avkommet etter yappen og hipsteren. Han er kreativ som en hipster og vellykket som en yapp»

Når de er ferdige på universitetet, for de har høy utdannelse – hvis de da ikke har satset på utdanning gjennom start-up camps og entreprenørskoler – velger de helst en utradisjonell karrierevei. De kaster seg gjerne inn i egen virksomhet, selv om de sikkert hadde tjent mer på å bli key account manager i et it-selskap.

En yuccie er siviløkonomen som starter musikkfestival. Eller it-ingeniøren som selger skreddersydde herreklær.

De har en selvtillit på linje med Djengis Kahn – den har de fått med seg hjemmefra.

De vil ikke være tradisjonelle. De vil være herskere over den kreative klasse. De vil ha betalt for sine egne ideer – de vil ikke bare utføre andres.

Hipsteren er død ifølge Mashable. Den ekte hipsteren i alle fall. Reklame og markedsføring har drept ham. Han som for ti år siden mekka motorsykkel og drev med grafisk design og startet sykkelutsalg er i dag blitt mainstream. Yuccien er kommet i stedet. Men har arvet den ekte hipsterens talent for nisjemarkedsføring og evne til utnyttelse av ny teknologi.

Yuccien er det kulturelle avkommet etter yappen og hipsteren. Han er kreativ som en hipster og vellykket som en yapp.

Saken fortsetter under annonsen

De bruker masse penger på de enkle ting. 800 kroner for en joggebukse. Drikker helst øl – men da hånd-brygget til 100 kroner flasken.

Er du en yuccie?

Her er sjekklista som nettstedet Mashable bruker i sin yucccie-test:

  • Du eier flere eksemplarer av boka «Freedom» av Jonathan Franzen
  • Du liker ikke gentrifisering i teorien; men i praksis elsker du håndlagde kaker og betaler gjerne en hundrings for en kopp latte.
  • Går på malerkurs i fylla
  • Har kanskje en fortid fra bank og forsikring, og snakker fortsatt om penger som «finans»
  • Unngår synlige tatoveringer – det er ikke smart for karrieren
  • Elsker Seinfeld selv om det gikk av lufta da du var 10
  • Kjøper Morgenbladet, men leser ikke nyheter
  • Har tusenvis av Instagram-tilhengere, men nesten ingen Twitter-følgere