Nyttig

Holy wood

I Hollywoods ungdom ble det laget episke religiøse filmer for få lov til å vise vold og sex. I dag trenger man ikke den unnskyldningen. Så hvorfor ble 2014 året bibelhistoriene gjenoppsto på lerretet?

Publisert Sist oppdatert

Det er tydeligvis god børs i katedralen, i alle fall om vi skal dømme etter filmmarkedet. 2014 har så langt gitt oss fire Hollywood-filmatiserte bibelske historier. Rett før jul kommer en til,Exodus, regissert av Ridley Scott, om Moses og jødenes vandring over til det hellige land.

Stipendiat ved Det teologisk menighetsfakultet, og forfatter av boka Bibelen i populærkulturen, Anders Martinsen, har forsket på hvorfor Bibelen har blitt så sentral i populærkulturen. Han sporer bibelens pop-renessanse til kassasuksessen the Passion of the Christ fra 2004.

– Før denne filmen hadde ikke bibelhistorier blitt filmatisert som storfilmer på en god stund. I Hollywoods gullalder, rundt 1930–60, var det veldig populært å filmatisere bibelhistorier. En årsak var at det var lettere å unnslippe sensuren. Man kunne vise mer sex og vold siden grunnlaget var bibelsk. Hvis det var Bibelen var det OK, alt annet ville blitt kalt vulgært.

Men med the Passion of the Christ så Hollywood at det igjen funka å lage bibelblockbustere. Bibelen, og spesielt det gamle testamentet, fungerer godt fordi det er historier om helter og konger og skurker.

– Mange historier derfra kan minne om fantasy-sjangeren, som igjen ble satt på kartet etter Ringenes herre-filmene. Det er særlig tydelig på de nye Bibelfilmenes estetikk.

Intellektuell latskap

I tillegg har det de siste årene vært en tendens til å resirkulere historier i Hollywood. Nyinnspillinger, oppfølgere og gamle historier, både fra religion og mytologi filmatiseres. Ved å basere seg på allerede eksisterende historier, slipper de mye av historieutviklingsarbeidet.

Er alle filmatiseringene av Bibelen et tegn på intellektuell fattigdom?

– Ja, det kan det være. Filmskaperne har jo i utgangspunktet en unik mulighet til å sette bibelske historier inn i nye kontekster, og å presentere nye perspektiver på historiene. Noah-filmen var god i så måte. Den så fortellingen om Noah i lys av dagens klimakatastrofe. Den trekker dessuten inn utenombibelsk jødisk litteratur, og går dermed ut over Bibelen som kilde. Da blir det interessant, mener Martinsen.

Exodus er imidlertid en ganske bibelsk tekstnær historie om Moses og jødenes emigrasjon fra Egypt og vandringen til det hellige land, eller dagens Israel og Palestina.

– Jeg er ikke sikker på hva nytt Exodus tilfører. Å se vandringen til det hellige land med dagens briller, krever egentlig at man stiller spørsmål ved Bibelens fremstilling av hele hendelsen. I Bibelen er dette en frigjøringsprosess.

Men ettersom det hellige landet jo ikke var tomt, og det bodde mennesker der fra før, mener han det ikke er riktig å portrettere det som en frihetsvandring i dag.

– I dag ville vi sett på det som en erobring, en invasjon av et allerede bebodd land, kall det gjerne en hellig krig. Den ene parten, Moses og israelittene krever det hellige landet i deres egen guds navn, med den begrunnelsen at deres gud er bedre enn guden til de som bodde der fra før. Dette er jo en historie med et godt utgangspunkt for å settes inn i dagens politiske landskap. Det syns jeg ikke det virker som om Ridley Scott gjør i Exodus.

Tenker du på Israel/Palestina konflikten?

– For eksempel. Eller hellig krig.

En annen grunn til at det har blitt mange amerikanske bibelfilmer, er at USA også har en egen religiøs filmindustri. Den er ment å være nettopp forkynnende, og trekker til seg en mengde B- og C-skuespillere fra Hollywood.

SuperJesus

Hollywood opplever dessuten ofte lobbyvirksomhet fra kristne organisasjoner som ønsker å påvirke filmatiseringen av bibelhistorier. Men andre ganger lager de slike filmer på eget initiativ.

– Supermannfilmen Man of Steel er laget i Hollywood, men trekker flere paralleller mellom Supermann og Jesu liv. Det er ikke åpenbart om du ikke vet det, eller ikke kjenner til historien. Noen av disse nye bibelfilmene evner både å vende seg mot det kristne publikummet, som «prekende filmer», i tillegg til det øvrige publikummet.

I USA hadde de to markedsføringskampanjer for Man of Steel: En for allmennheten, og en for de kristne miljøene. Her i Norge var det den for allmennheten vi fikk, men om vi hadde sett den andre, hadde vi nok sett filmen med ganske nye øyne.

Selverklært forsker og aktivist Craig Deweiler har for eksempel en egen nettside om hvordan man kan bruke Man of Steel til å preke om farsrollen i et kristent perspektiv. Han har for øvrig flere eksempler på sine nettsider, om hvordan du kan bruke ulike populærkulturelle produkter, som Hollywoodfilmer, til å oppdra barn etter bibelske idealer. Men filmer som er åpent forkynnende har også nådd ut til det store markedet. Filmen Heaven Is for real er en forkynnende film med utgangspunkt i kristenfilmmiljøet i USA, men Hollywood kjøpte opp rettighetene, og den lakk dermed ut til det kommersielle markedet, og kom på kinoer over hele Vesten, inkludert her i Norge. Men Martinsen tror alle bibelfilmene også kan peke på en større trend.

– En annen grunn til at vi har sett flere bibelfilmer – både fra dette miljøet og fra Hollywood – kan nok være at religionen har vendt tilbake til samfunnet, spesielt etter 11. september 2001. Men med en sterkere religiøs trend i populærkulturen, kan det også føre til at man glemmer premissene for det man filmatiserer. Selv om vi ofte kan tenke på bibelske hendelser som historiske hendelser, er de jo ikke det. Tvert imot er de myter. Det finnes jo ikke noe historisk bevis for at Moses’ vandring over Sinaiørkenen og inn i det hellige land fant sted. Det er mytologi.

Og åpenbart god business...

For å gjøre et dypdykk ned i bibelhistorien trenger man ikke å lese religiøse verk på mange tusen sider ...

The Bible, in the Beginning
20th Century Fox, 1966

En av de mer omfattende filmene som er laget om bibelhistorien, den inneholder faktisk de 22 første kapitlene i Første Mosebok, så her får du med deg hele begynnelsen, fra skapelsen, Adam og Eva, Noah og til Abraham nesten ofrer sønnen sin Isak for å vise gudfryktighet. Den fikk i sin tid gode kritikker, og ble sluppet på Blue Ray i 2011.

Son of God
20th Century Fox, 2014

Son of God er egentlig en sammenklippet versjon av miniserien The Bible som ble vist på History Channel. Filmen gir en fin oversikt over Jesus sitt liv, dog på en noe forkynnende måte.

Noah
Regency Enterprises 2014

En flom av oppmerksomhet har allerede nådd filmen om Noah, han som samler en kvinnelig og en mannlig utgave av hver art på en båt, slik at Gud kan oversvømme den fordervede verden, og la Noah få ansvaret for å føre artene videre. Filmen har fått gode kritikker, men av kristenfilmmiljøet har den blitt kritisert for å være vel eksperimentell med historien. På rollelista finner vi blant andre Russell Crowe og Emma Watson.

Mary, Mother of Christ
Lionsgate films, 2015

Oppfølgeren til the Passion of the Christ (ja, både oppfølger OG gjenbrukhistorie, en skikkelig film av vår tid) har vært utsatt mange ganger, men ser nå ut til å komme ut i begynnelsen av 2015. Den handler om livet til jomfru Maria og hennes mann Josef. Filmen har store forventninger knyttet til seg, og er etter sigende også av den litt eksperimentelle sorten.

Powered by Labrador CMS