Emosjonell intelligens

Hvordan jobbe med folk som ikke er flinke med folk?

Et par tips om hvordan du kan nærme deg kolleger med laber emosjonell intelligens.

Publisert Sist oppdatert

Sosiale antenner. Emosjonell intelligens. Det går omtrent ut på det samme det samme: Det handler om evnen til å oppfatte og forstå egne og andres følelser og sinnsbevegelser, og innrette handlingene sine deretter.

Tomas Chamorro-Premuzic, toppleder i Hogan Assessment Systems og professor i business psychology ved University College London (UCL) og Columbia University, er ekspert på talentledelse og medarbeideranalyser, herunder analyser av menneskelige egenskaper. I et innlegg hos Harvard Business Review gir han tips om hvordan du kan nærme deg mennesker som ikke er flinke til å jobbe med mennesker. Mennesker som du kan regne med er både surere, mer uberegnelige og mer negative enn gjennomsnittet.

Vær hyggelig, råder Chamorro-Premuzic, som viser til at du på denne måten kan fungere som en stabilisator og beroligende "agent" for den personen det gjelder. Du kan gjøre livet hans/hennes litt lettere, gladere og tryggere. Folk med lav emosjonell intelligens sliter ikke bare utad, de sliter også ofte på innsiden, eksempelvis med eksistensiell angst, skriver han. Hvis du møter oppførselen deres med å selv være negativ, vil de oppfatte deg som en psykologisk trussel og en kilde til stress.

Vær eksplisitt, lyder råd nummer to. Folk med lav emosjonell intelligens er generelt sett mindre flinke enn andre til å lese mellom linjene og forstå folks intensjoner.

Og for den som måtte tenke at lav emosjonell intelligens kun er negativt, så understreker Chamorro-Premuzic at folk som ikke er flinke med folk kan ha andre positive sider. De sosiale evnene sier for eksempel ingenting om hva mennesker sitter inne med av faglig ekspertise. Folk med lav emosjonell intelligens er, ifølge Chamorro-Premuzic, dessuten ofte både mer kreative og mer selvkritiske enn kollegene med høy emosjonell intelligens.

Powered by Labrador CMS