Ledelse

Hvordan skaffe seg innflytelse?

Det er mange måter å overtale på, og noen fremgangsmåter er litt mer kyniske enn andre.

Publisert Sist oppdatert

Forfatteren Robert Greene har skrevet bok om overtalelsestaktikker som er blitt brukt av noen av historiens mest kjente forførere, fra Cleopatra til Casanova. Business Insider har i sin omtale av boken laget en oppsummering over 24 mer og mindre kyniske og hensynsløse måter å overtale på. Dette er tre av dem:

  • Velg det rette offeret
    Målet ditt kan være en rekrutterer, en potensiell kunde eller en sjef i rett posisjon. Ikke velg de som er mest ivrige etter å "please" deg, råder Greene. De er sannsynligvis ute etter å skaffe seg noen fordeler retur. Gå heller for folk som gir subtile hint om at de kan være mottagelige for din påvirkning.
  • Skap en falsk følelse av trygghet
    Hvis du er ute etter å komme i kontakt med innflytelsesrike sjefer eller kunder, unngå å gå rett på med de spørsmålene og forslagene du har. Velg heller en indirekte framgangsmåte, råder Greene. Gå via en tredjepart, eller forsøk å utvikle en nøytral/vennligsinnet relasjon før du begynner å snakke forretninger.
  • Send tvetydige signaler
    Når du først har noen på kroken, gjelder det ifølge forfatteren å omgi seg med en eim av mystikk for å holde på den andres interesse. Hvis noen er en del av et profesjonelt nettverks om du selv ønsker tilgang til, forsøk å fremstå som intellektuell og sofistikert, men legg inn noen sarkastiske kommentarer som gir deg litt dybde i karakteren din.

Hvorvidt taktikkene overfor virker i det lange løp, sier artikkelen i Business Insider ingenting om og det er det sikkert også mange meninger om. Det finnes imidlertid noen studier som peker i retning av at det ikke er de mest hensynsløse som får de beste resultatene.

Professor Adam Grant, forfatteren av boken «Give and take», finner at givere - folk som er mer opptatt av å gi enn å få - er de som gjør det klart best over tid. Dette gjelder så sant de ikke har gått for langt og tenker så mye på andres behov at de helt glemmer sine egne behov. Da ender de fort opp med å bli både overkjørt og utnyttet. Hva skal til for å klatre til topps karrieremessig? Grant har uttalt til Forbes at hardt arbeid, talent og flaks ligger i bunnen. På lang sikt har han imidlertid funn som viser at de som skaper mest verdi for andre er de som selv når høyest opp.

Powered by Labrador CMS