Ledelse

Intelligent kjedetilpasning

Umoe Restaurants har valgt en helt annen strategi enn det Furset har gjort. Umoe har flere internasjonale kjeder i sin restaurantporteføljen, herunder Starbucks og Burger King.

Publisert Sist oppdatert

–Uten at jeg kjenner Furset og Fursetgruppens struktur i detalj er min umiddelbare reaksjon at de åpenbart vet hva de driver med, sier Sverre Helno, konsernsjef i Norges største serveringskjede Umoe Restaurants AS, som har 330 restauranter og kaféer, nærmere 9000 ansatte og en forventet årlig omsetning på over 4 milliarder kroner.

I porteføljen har de blant annet kjente internasjonale merkevarer som Peppes Pizza, TGI Fridays, Burger King og Starbucks.

Har valgt kjededrift

– Jeg tenker at når man er så store på kjededrift som det vi er, er ikke dette noe annet en arbeidsdeling. Samtidig er det ikke sånn at det ikke er rom for lokale variasjoner hos oss, men det viktigste når vi er blitt så store, er å ha stålkontroll på alle råvarene vi bruker med hensyn til kvalitet, miljø og etisk handel, hvor vi også kjenner til alle allergener råvarene måtte inneholde, sier Helno.

Med kjente internasjonale merkevarer er kravet til å ivareta disse på en best mulig måte svært viktig. For å få til en samkjøring av produktene enten det gjelder Burger King eller Starbucks, er det viktig at de har rett kompetanse i alle ledd.

Kundene skal vite hva de får

– Vår viktigste oppgave vis a vis kundene er å fremstå som kompetente med de produktene vi tilbyr. Og da må vi være kompetente i alle ledd, fra renhold til oppvask, til rapportering til HMS. Å levere gode kjedeløsninger betyr også at kunden hele tiden vet hva de får. Her er det ikke rom for å improvisere lokale løsninger på for eksempel toalettet. Du skal vi vite hva du går til her også, sier han.

Han mener at det viktigste er at de ulike konseptene utvikler systemer som fungerer for dem. At det er mer skreddersøm hos Furset, er derfor åpenbart riktig for dem, her finnes det ingen fasit. For at kjeder skal fungerer godt må de være ganske ensartet, og det må være relativt mange enheter. At store bransjer som dagligvare, bensinstasjoner og klesbransjen er så kjededominerte er fordi stordrifts-systemene fungerer.

– Rom for begge deler

– Hovedprinsippet vårt er at de oppgavene som er kostnadseffektive gjør vi på ett sted, som innkjøp, HR, regnskap, lønn og revisjon. Det andre gjøres lokalt, som coaching av medarbeidere, og selvfølgelig det vi lever av; hvordan vi behandler og mottar våre kunder og gjester. Samtidig kan det være en utfordring å ta vare på kreativitet og lokale initiativ. Men jeg opplever det ikke som noen tvangstrøye. Jeg mener at våre stabsfunksjoner er den støtten de ansatte trenger for å gjøre en best mulig jobb ute i felten, sier han.

Helno mener at de store kjedene – som de han er toppleder for – utfolder mangfoldet og er opptatt av å levere kvalitet i sin nisje. Og ganske ofte mener han de ligger i forkant av utviklingen i forhold til å finne nye produkter og løsninger.

– Jeg mener det er rom for begge deler, og at forbrukerne vil ha dette mangfoldet i dag, sier han.

– Vår viktigste oppgave vis a vis kundene er å fremstå som kompetente med de produktene vi tilbyr. Og da må vi være kompetente i alle ledd, fra renhold til oppvask, til rapportering til HMS, sier Sverre Helno, konsernsjef i Norges største serveringskjede Umoe Restaurants AS.

Powered by Labrador CMS