Ledelse

Reidar Molthe selger Dagligvarehandelen til Magne Lerø i Medier og Ledelse, som fra før utgir Handelsbladet.

Medier og Ledelse kjøper ny avis

Medier og Ledelse, som utgir Dagens Perspektiv, Ukeavisen Ledelse, Plot og Handelsbladet, har kjøpt avisa Dagligvarehandelen.

Publisert Sist oppdatert

I en felles pressemelding fra partene mandag kveld, heter det at «Medier og Ledelse, som eies av Magne Lerø, kjøper den ledende bransjeavisen Dagligvarehandelen som kommer ut hver uke i et opplag på cirka 18.000. Medier og Ledelse gir også ut Handelsbladet som har konkurrert med Dagligvarehandelen om abonnenter og annonsekroner siden 1993».

– Dagligvarehandelen er vinneren på papir. Derfor er det dette merkenavnet som føres videre for papiravisen. Handelsbladet, som de siste årene har satset sterkere på nett og redusert avisutgivelsene, vil fortsette som en daglig nettavis. Ved å slå de to publikasjonene og redaksjonene sammen, vil vi stå sterkere i framtiden, sier Magne Lerø i pressemeldingen.

Handelsbladet har kommet ut siden 1960, først under navnet Fritt kjøpemannsskap. I 1993 ble Dagligvarehandelen grunnlagt av Arne Giverholt og Reidar Molthe. Det var etter hvert Dagligvarehandelen som fikk posisjonen som den ledende bransjeavisen for dagligvarebransjen. I 2013 ble Norges Colonialgrossisters Forbund (NCF) som utga Handelsbladet besluttet nedlagt, og Medier og Ledelse kjøpte da utgiverrettighetene til avisen.

– Det er riktig tid for oss å selge. Forma Publishing i Sverige eier 50 prosent og de var innstilt på et salg. Timingen er god sier Molthe, som var vært publisher hele tiden og eier 50 prosent av utgiverselskapet Trade Press AS. Molthe vil fortsette som rådgiver og skribent i Dagligvarehandelen i en nærmere avtalt periode.

Trade Press har i alle år gått med overskudd, mens Handelsbladet oppnådde balanse i fjor etter flere år med underskudd.

Powered by Labrador CMS