Europa

Norske matvarer merket "Nyt Norge" kan være i strod med EØS-avtalen.

Nyt Norge kan være i strid med EØS-avtalen

Den kjente merkeordningen «Nyt Norge», som garanterer bruk av norske råvarer, kan være i strid med EØS-avtalen ved å motta offentlige tilskudd. ESA, EFTAS overvåkingsorgan, har nå åpnet sak mot Norge.

Publisert Sist oppdatert

I følge EU/EØS-nytt mener ESA at dersom tiltaket støttes av offentlige midler, har reklameframstøt som fremmer omsetning og kjøp av norske varer - som Nyt Norge-merket - samme virkning som kvantitative restriksjoner. I artikkel 11 i EØS-avtalen slås det fast at «Kvantitative importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom avtalepartene».

ESA skal sikre at EFTA-statene Island, Liechtenstein og Norge overholder sine forpliktelser etter EØS-avtalen. I EU er det Kommisjonen som utfører denne oppgaven. ESA kan iverksette undersøkelser på eget initiativ eller på grunnlag av klage enten fra andre EØS-land, fra EU-organer eller fra bedrifter og privatpersoner.

ESA definerer statsstøtte som «økonomisk støtte fra offentlige organer til virksomheter som er aktive i et marked». EØS-avtalen inneholder et generelt forbud mot statsstøtte for å hindre konkurransevridning og negativ innvirkning på samhandelen i EØS. Reglene har som formål å sikre like konkurransevilkår for selskaper i hele Europa, og å hindre at statlig støtte anvendes proteksjonistisk.

Kjent logo

NYT NORGE er en av Norges mest kjente merkeordninger for mat, administrert av Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet som skal bidra til å skape preferanser for norsk mat. Ved siden av Nyt Norge administrerer de andre merkeordninger som Spesialitet og Økologisk.no. NYT NORGE skal gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken og stiller som krav at matvarene i sin helhet er produsert av virksomheter som er lokalisert i Norge.

I følge Matmerk finnes logoen i dag på 2400 ulike mat og drikkevarer. Siden saken begynte å rulle mellom ESA/EFTA og Den norske regjeringen ved Landbruks og matdepartementet, er det komme frem at Nyt Norge mottar 5 millioner kroner fra departementet i 2015, noe som utgjør 31 prosent av den totale støtten. Det blir også opplyst om at denne støtten vil bli gradvis redusert. Departementet skriver også at EUs felles landbrukspolitikk ikke er en del av EØS-avtalen. Nyt Norge brukes nesten utelukkende for produkter som faller utenfor rammene av EØS-avtalen. To tidligere EU-dommer slår imidlertid fast at reklameframstøt som fremmer omsetning og kjøp av innenlandske varer kan være i strid med EU-retten dersom framstøtet støttes med offentlige midler.

EU-satsing

Samtidig øker ifølge Bondebladet EU støtten til informasjon som skal fremme EU-landbrukets konkurransekraft fra 61 millioner euro i 2013 til 200 millioner euro i 2020. De har nylig lansert kampanjen «Enjoy! it's from Europe». Selv om kampanjen i hovedsak er rettet mot USA og Asia, vil bruk av en prosent aa budsjettet i Norge utgjøre 16 millioner kroner per år. Direktør Nina Sundqvist i Matmerk advarer mot at man bruker mindre penger på Nyt Norge, samtidig som EU skal «kjøre kjempekampanjer om hva som er kvaliteten ved europeisk mat».

Tidligere i år ble det kjent at busselskapet Nettbuss har mottatt ulovlig driftsstøtte fra Aust-Agder fylkeskommune, og at dette må tilbakebetales. Selskapet skal ha mottatt et årlig tilskudd på 1 million korner siden 2004, og 2 millioner siden 2010.

«Overkompensasjonen Nettbuss har mottatt over en tiårsperiode utgjør driftsstøtte som er i strid med statsstøttereglene i EØS-avtalen. For å sikre like konkurransevilkår for alle transportselskaper, må statsstøttereglene respekteres og håndheves. Derfor må selskapet betale tilbake de uberettigede økonomiske fordelene det har mottatt fra fylkeskommunen», uttalte ESA-president Oda Helen Sletnes på nettsiden til EFTA.

Powered by Labrador CMS