Ledelse

SAS ligger et par flylengder foran Norwegian når det gjelder omdømme blant norske forbrukere, viser fersk undersøkelse. Finn.no er best likt av alle norske virksomheter.

Omdømme: Finn best likt og SAS flyr fra Norwegian

Finn har best omdømme blant norske forbrukere, fulgt av Google og Tine. Innen finans topper Scandiabanken fortsatt, mens SAS er ørnen blant flyselskapene.

Publisert Sist oppdatert

Norges 50 mest synlige virksomheter, nominert av befolkningen, er målt nok en gang. Nykommeren Finn vipper trippel omdømmevinner Stormberg ned fra tronen – til en fjerdeplass. Det viser den store omdømmemålingen RepTrak Norge 2015, fra Apeland og Reputation Institute, skriver Apeland i en pressemelding i dag morges.

Finn har en score på 85,6 poeng av 100 mulige. Google går fram fra fjorårets tredjeplass til en annenplass i år, mens meieriselskapet TINE kommer på en tredjeplass.

– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet er høy. De fleste selskapene går frem, og hele syv selskaper er helt i toppklasse med et fremragende omdømme, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Banken med best omdømme.

Skandiabanken får en omdømmescore på 77,4 av 100 mulige, og holder stand som vinneren blant bank- og finansselskaper. Dette til tross for en nedgang på to poeng fra i fjor.

– Det er krevende å beholde et så godt omdømme over så lang tid som Skandiabanken har gjort. Andre banker har mye å lære av Skandiabanken, sier Apeland.

Gjensidige har en framgang på drøye tre poeng fra i fjor, til 76,7, og ligger dermed mindre enn ett poeng bak Skandiabanken. Sparebank 1 følger tett bak med 74,0 poeng, og er dermed i kategorien «godt omdømme».

Norges største og nest største bank har «middels omdømme». Nordea får 67,7 poeng, mens DNB faller til 66,4 poeng.

SAS til nye høyder

SAS flyr oppover på årets store omdømmemåling fra Apeland og Reputation Institute, og er nær "fremragende omdømme". Norwegian henger ikke med.

Resultatene av RepTrak Norge 2015 viser at SAS styrker sitt allerede gode omdømme, mens konkurrenten Norwegian ikke klarer å løfte seg mye fra i fjor. SAS stiger hele seks poeng fra i fjor til 79,3, og er bare 0,7 poeng fra kategorien "fremragende omdømme". Norwegian krabber oppover med tre poeng etter fjorårets omdømmestup og lander på 69,5 poeng – 10 poeng bak SAS.

Undersøkelsen er utført før streiken i Norwegian, og streiken påvirker derfor ikke Norwegians resultater.

– Vi ser likevel at Norwegian sliter med å komme tilbake til tidligere høyder. Selskapet har mistet posisjonen som ”Askeladden” i luften, selskapet nordmenn heier på. Nå er det SAS som er favoritten, sier Ole Christian Apeland.

Lavprisselskapet Ryanair viser at også virksomheter med svært dårlig omdømme kan tiltrekke kunder, hvis de bare priser seg lavt nok. Ryanair tar bunnplassen i omdømmemålingen med 48,7 poeng.

Meny beste omdømme på mat

Meny får best score blant dagligvarekjedene. Meny er nær ”fremragende omdømme” med hele 79,7 poeng av 100 mulige.

Meny bedrer omdømmescoren med hele fem poeng fra i fjor. Tett bak Meny følger Coop, som dermed passerer dermed Rema 1000. Kiwi følger deretter.

– Meny, Coop, Rema og Kiwi er bransjens lokomotiver, og ligger alle i kategorien ”godt omdømme”. Det viser at dagligvarehandelen nyter stor tillit i befolkningen, sier Ole Christian Apeland.

Kjedene ICA og Rimi er også målt, og ender på henholdsvis 63,7 og 62,7 i omdømmescore, noe som karakteriseres som ”middels godt omdømme”.

Virksomheter med mørk grønn fagre anses å ha "fremragende omdømme", mens lys grønn tyder på "godt omdømme". Gul er "middels" og orange viser "svakt omdømme".

(Kilde: RepTrak Pulse Norge 2015/Apeland kommunikasjon).

Powered by Labrador CMS