Samfunn

Siden i høst har NSBs måtte følge prosessen med jernbanereform fra sidelinjen.

Regjeringen sluttfører arbeidet med jernbanereform med NSB på perrongen

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, innkalte i dag til allmøte for å diskutere den varslede jernbanereformen. Etter det Dagens Perspektiv forstår, kjører nå regjeringen videre uten å involvere NSB.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Perspektiv vet at det har vært avhold allmøte om den varslede jernbanereformen i NSB i formiddag.

Konsernsjef Geir Isaksen innledet med å forklare hvordan NSB-konsernet vil se veldig annerledes ut i fremtiden, enn det gjør i dag.

Etter det Dagen Perspektiv forstår har Isaksen forsøkt å føre en dialog om fremtidens jernbane helt siden Høyre og Frp tok over regjeringskontorene. Han har blant annet forberedt organisasjonen på den varslede konkurranseutsettingen gjennom å heve kvaliteten på de travleste strekningene. Han har også gitt regjeringen flere innspill til hvordan fremtidens jernbane burde se ut.

Dagens Perspektiv kjenner til at NSBs og Isaksens innflytelse på prosessen stoppet etter et møte i oktober i fjor. Etter dette sluttet regjeringen å være like mottakelig for NSBs synspunkter, opplysninger og analyser.

Siden 18. februar i år har det kun vært snakk om 2-3 møter med overføring av muntlig informasjon mellom regjeringen og NSBs styreleder Kai Henriksen og konsernsjef Geir Isaksen, ifølge våre kilder.

Det gjør at informasjonen NSB-ledelsen kan videreformidle er noe usikker og kan endres. Grovt skissert er det likevel det følgende NSB forholder seg til:

Det skal opprettes et Jernbanedirektorat. Direktoratet skal planlegge utviklingen av jernbanen, gjøre analyser av behov for jernbanetjenester, legge strategiske ruteplaner og definere trafikkpakkene som skal settes ut på anbud.

Jernbaneverket skal rendyrkes som infrastrukturutbygger og -drifter.

Det nye er at Jernbaneverket også får tilført all jernbaneeiendom (ikke ren utviklingseiendom, men det som er relatert til jernbanedriften). Dette innebærer overføring av det meste av eiendom som Rom Eiendom (NSBs eiendomsselskap).

Det opprettes et statlig togeierselskap som skal eie alt togmateriell, i tillegg til verkstedene.

Det er litt uklart om staten skal tilby vedlikehold ved disse verkstedene, eller om disse skal leies ut til andre selskaper.

Det er ikke klart hvordan de andre NSB selskapene skal fortsette. Dette gjelder Nettbuss, Cargonett, Mantena og Trafikkservice. Foreløpig ser det ut som om regjeringen vil overføre disse til Næringsdepartementet.

Det er heller ikke klart om dette er tenkt som enkeltstående selskaper eller om de skal fortsette i en konsernstruktur.

NSB vil i alle fall se veldig annerledes ut hvis reformen gjennomføres som nå skissert.

Aller mest endringer legges det opp til for ROM eiendom og NSB Persontog. Og størst usikkerhet er det knyttet til Mantena som driver med vedlikehold.

Nå skal reformen først overordnet behandles i Stortinget våren 2016.

NSB-ledelsen ønsker ikke å kommentere Dagens Perspektivs opplysninger om hva som ble sagt på allmøtet.

– Vi har sagt alt vi ønsker å si om saken i denne omgang allerede, sier pressetalsmann Åge-Christoffer Lundeby.

Powered by Labrador CMS