Nyskaping

ZoopIt og Schibsted Distribusjon vil utfordre postkontorer, Post i butikk og Bring på pakkelevering, men Posten Norge er ikke bekymret.

Schibsted utfordrer Posten

Med Schibsted Distribusjon i ryggen skal teknologiselskapet ZoopIt utfordre Posten på pakkelevering. Posten ønsker konkurrenten velkommen.

Publisert Sist oppdatert

Det kan bli langt færre pakker å levere ut for Posten om det går som ZoopIt-medgründer Shafi Adan håper. Nylig gikk nemlig Schibsted Distribusjon inn på eiersiden i selskapet, som leverer teknologi for rask levering av pakker kjøpt i nettbutikk. Ambisjonen er å skape banebrytende leveringsløsninger for nestegenerasjons netthandel.

Starter i Oslo

Shafi Adan og medgründerne Arne Kvale, Trygve Grimnes og Alexander Kenich har siden ZoopIt ble etablert i 2013 med støtte fra Innovasjon Norge, utviklet en løsning for rask håndtering av pakkeleveranser fra nettbutikker. Kort fortalt kobler ZoopIt sammen kapasiteten hos samarbeidende transportselskaper, og kan levere pakker i løpet av 90 minutter i Oslo, på et bestemt tidspunkt og til stedet kundene ønsker.

Selskapet er i dag integrert og «live» på Experts nettbutikk, og har i tillegg en kontrakt med Vitus apotek om å utarbeide en lignende løsning.

– Er det potensielle markedet deres primært pakker som i dag utleveres hos Posten/Post i butikk, eller hjemleveringsselskaper som Bring?

– Vi sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler. Når prisforskjellen blir liten nok mellom å få en vare utlevert i løpet av tre-fem dager via Posten, kontra det å få varen på døren i løpet av to timer, er det grunn til å tro at man velger det siste, sier Shafi Adan.

Skal presse prisene

Ifølge Adan jobber selskapet nå tett med sine samarbeidspartnere for å få ned prisene på varelevering ytterligere.

– Men allerede nå tilbyr Expert varelevering innen to timer i osloområdet for 99 kroner. Og det gjelder varer opp til 25 kg, påpeker Adan.

Det unge gründerselskapet har rukket å komme langt på egenhånd, men med Schibsted i ryggen får de muskler til å utvikle bedriften videre.

– På under ett år har vi med begrensede ressurser klart å utvikle hele plattformen slik den skal være. Med Schibsted i ryggen vil ting utvikle seg raskere, sier Shafi Adan

– Er det planer om etablering i byer som Bergen, Trondheim, og Stavanger?

– Ja. Dette er et storbykonsept, og vi jobber nå med etablering i flere byer. Vi har akkurat fått på plass et distribusjonsnett i Stavanger, og jobber med Bergen og Trondheim. Samtidig skal vi inn i København, Stockholm og Helsinki, forteller Adan.

Skjelver ikke

I Posten Norge skjelver de ikke i buksene av å ha fått en ny konkurrent på markedet.

– Nei, vi har distribuert pakker i mange år, og har lenge vært utsatt for hard konkurranse, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

– Vi fokuserer på kvalitet og å levere pakker slik kundene ønsker det. Posten og Bring har en uovertruffen konkurranseevne når det gjelder post- og pakkeleveranser i Norge. Vårt terminalanlegg og nettverk gjør at vi får pakkene raskt av gårde, sier pressesjefen, som mener påstanden om at det tar tre til fem dager å få en pakke til Post i butikk må bero på en misforståelse.

– I veldig mange tilfeller får kundene pakkene allerede dagen etter. Dette handler også om hvor raskt nettbutikken de har handlet i klarer å ekspedere varen, presiserer Eckhoff.

Konkurranse skjerper

– Hva tenker Posten om denne typen konkurranse?

– Vi ønsker den velkommen! Det er bare bra at det kommer nye konkurrenter på markedet, det holder oss skjerpet. I Posten er vi levende opptatt av gode løsninger for ehandel, og vil utvikle tjenestene i samsvar med kundenes ønsker. I dag kan kundene velge om de ønsker pakken i postkassen eller PiB, eller levert på døren. Og også vi tilbyr ekspressløsninger for dem som ønsker rask levering, sier Eckhoff.

– Kan aktører som ZoopIt gjøre at færre pakker går gjennom Post i butikk på sikt?

– Jeg er ikke så sikker på det. Saken er at folk setter stor pris på Post i butikk. Som du sikkert husker, var mange kritiske da vi la ned postkontorer til fordel for PiB. Men resultatet er posttjenester på mange steder nær der folk bor, og med lange åpningstider. Om noe, så har Post i butikk bidratt til å begrense «hjem til døren»-konkurransen fordi tjenesten er så populær, sier pressesjef John Eckhoff.

Schibsted lot seg imponere

I Schibsted Distribusjon er de godt fornøyde med å ha fått ZoopIt i folden. I en pressemelding sier administrerende direktør Cathrine Laksfoss:

– Vi er imponert over ZoopIt og hva selskapet har fått til i løpet av kort tid. Schibsted har en tydelig ambisjon om å ligge i front innenfor digital utvikling, og det er på høy tid at distribusjonsleddet blir utfordret. Vi tror ZoopIts teknologi og vår satsning innenfor logistikkløsninger for netthandel, inkludert «helt hjem-nettverket» som vi lanserte sammen med Amedia og Polaris 11. mai, vil legge grunnlaget for banebrytende leveringsløsninger.

Powered by Labrador CMS