Ledelse

Slik leder du et B-lag

For at B-laget skal vinne, kreves det ekstra mye fra lederen.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer av og til, den lille underdogen går hen og vinner hele greia. De fleste med et hint av interesse for fotball husker for eksempel at Hellas hadde noe å juble for i 2004 da de vant fotball-EM - mot alle odds.

Men hva er det som får et B-lag til å oppnå suksess på øveste nivå? Professor Tomas Chamorro-Premuzic ved University College London og Columbia University tror han vet svaret.

I en artikkel for Harvard Business Review oppsummerer han hva forskningen kan si om saken. Og kort fortalt handler det meste om psykologi. Mer presist er det særlig lederens evne til å skape tillit og inspirasjon, hennes evne til å ta gode beslutninger og skape en kultur for kvalitet hvor hvert individs egne agendaer blir underordnet fellesskapets målsetninger.

Dette er sannheter for alle slags team, men hva om du er leder for en gjeng med fine folk som besitter ganske gjennomsnittlige egenskaper, altså et B-lag?

Ifølge Chamorro-Premuzic betyr det at mer faller på lederen. Hvis du leder et B-lag, må du være en A-klasse-leder selv, skriver han.

Slike ledere kjennetegnes ofte ved at de deler en noen personlige karakteristikker. Først og fremst må de besitte bedre dømmekraft enn de aller fleste andre. De lærer av sine feil og unngår å gjøre de samme feilene to ganger.

For det andre har de høyere EQ, det setter dem i stand til å bevare roen i pressede situasjoner og til å bygge meningsfulle forhold til medarbeiderne på et personlig nivå. Og kanskje viktigst, de forblir ydmyke når ting går deres vei.

For det tredje kjennetegnes slike ledere av en ekstrem vilje og et svært høyt ambisjonsnivå. De forblir alltid litt misfornøyde med egen suksess. Slik opprettholdes sulten på nye suksesser.

I tillegg har Chamorro-Premuzic kommet frem til fem knep ledere kan bruke for å heve nivået på B-laget sitt.

Visjon

Med A-lag kan en leder ofte slippe unna med en tåkete visjon for hvor teamet er på vei. Hun trenger kanskje heller ikke har en klar strategi for hvordan man kommer dit. Det går ikke med B-lag. Her må målet være klart definert uten å være uoppnåelig. Det bør også inneholde en klar angrepsplan med milepæler og taktikker som setter teamet i stand til å selv finne ut hva neste skritt bør være.

Analyse

Data kan overkomme problemene som ofte oppstår i organisasjoner ved å overkjøre skjulte agendaer og kontorpolitikk. Man kan også bruke datanalyse til å fremheve hvem på teamet som er nøkkelen til videre fremdrift. Det er mange ting data ikke kan gjøre, det er fortsatt behov for intuisjon, men en leder med data i ryggen har alltid en liten fordel.

Tilbakemeldinger

Forskning har vist at individuelle og teambaserte tilbakemeldinger øker ytelsen med 25 prosent. Tilbakemeldinger fungerer fordi det gir mulighet for korreks og justering. Leder man et B-lag er det ekstra viktig å være ærlig om medarbeidernes faktiske begrensninger. I stedet for å la dem tro at de er bedre enn de faktisk er, fortell dem at hardt arbeid må til for å ta igjen konkurrentene.

Motivasjon

Det er lederes ansvar å skape engasjement. Når et B-lag deler de samme verdiene og har den samme motivasjonen og bryr seg om hverandre som venner, vil de heve ytelsen ikke bare for laget, men for hvert enkelt individ. For mange ledere er for opptatt av å styre prosesser og formalia at de glemmer det kanskje aller viktigste, å samle lagspillerne.

Powered by Labrador CMS