Arbeidsliv

Hensikten med differensiert arbeidsgiveravgift er å favorisere bruk av arbeidskraft framfor andre innsatsfaktorer som f.eks. maskiner og transporttjenester, og ved å favorisere bruk av arbeidskraft i distriktene framfor i sentrale strøk. Her fra en øde veistrekning.

Vil ha OECD som sannhetsvitne for differensiert arbeidsgiveravgift

Null- og lavsatsen for arbeidsgiveravgift i Finnmark, Troms og Nordland er nå under angrep fra EU og ESA. I Nordland har fylkeskommunen hyret inn forskere fra OECD for å utarbeide en rapport om hva statsstøtte betyr for bosetting, arbeidsplasser og investeringer i nord.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er først og fremst bekymra for den differensierte arbeidsgiveravgifta. Vi er redd den kan opphøre, sier fylkesordfører i Nordland, Sonja A. Steen (Ap) til NRK. Hun tok nylig imot et team forskere fra OECD. Oppdraget er å lage en rapport som viser hva statsstøtte betyr for bosetting, arbeidsplasser og investeringer i nord.

I Nord-Norge er Finnmark og Nord-Troms unntatt arbeidsgiveravgift. I resten av kommunene i Troms, og i Nordland er avgifta på 5,1 prosent. Unntaket er Bodø og Tromsø der satsen er 7,9 prosent. Norge er inndelt i sju ulike arbeidsgiveravgiftssoner (sone 1, 1a, 2, 3, 4, 4a og 5), hvor satsene varierer fra 14,1 pst. i sentrale strøk (sone 1) til 0 pst. i Finnmark og Nord-Troms (sone 5).

– Dette er en god gulrot for å få bedrifter til å bli i nord og å ekspandere, men også for at nye skal flytte nordover. Den er også billig å administrere, sier Steen til NRK.

I følge regjeringen er differensiert arbeidsgiveravgift det mest omfattende distriktspolitiske virkemiddelet i Norge. I 2013 var det beregnet en avgiftslettelse på om lag 13 milliarder kroner for hele ordningen (sone 1a-5). Dette beløpet omfatter også støtte til offentlig forvaltning. Støtte til offentlig forvaltning anses ikke som statsstøtte etter EØS-avtalen, og krever derfor ikke godkjenning. Avgiftslettelsen til den private sektoren utgjorde om lag 7,5 milliarder kroner i 2013. Av dette var om lag 650 millioner kroner redusert arbeidsgiveravgift i sone 1a, som er utenfor den ordningen som må godkjennes av ESA (bagatellmessig støtte). Den differensierte arbeidsgiveravgiften som er notifisert til ESA, utgjør følgelig en avgiftslettelse på om lag 6,85 mrd. kroner årlig.

By mot land

Hensikten med den differensierte arbeidsgiveravgiften er å favorisere bruk av arbeidskraft framfor andre innsatsfaktorer som f.eks. maskiner og transporttjenester, og ved å favorisere bruk av arbeidskraft i distriktene framfor i sentrale strøk.

EU mener at flere av disse ordningene er konkurransevridende. Statsstøtte er i utgangspunktet forbudt etter EØS-avtalen, men EU/ESA tillater likevel statsstøtte så lenge ordningene tilfredsstiller kriterier gitt i ulike retningslinjer. For å kunne videreføre ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift må derfor Norge følge opp endringer i retningslinjene for regionalstøtte ved å endre de norske reglene. Dagens ordning må derfor revideres som følge av at EU-kommisjonen og ESA har vedtatt nye retningslinjer for regionalstøtte. ESAs vedtak kom 23. oktober. Dette er en planlagt revisjon som gjøres hvert syvende år. De nye retningslinjene gjelder for perioden 1. juli 2014- 31.12.2020.

Rapporten fra OECD-forskerne er et samarbeid mellom de nordlige regionene i Norge, Sverige og Finland. I fjor var forskerne i Finland. Forskerne i teamet kommer fra universiteter i Frankrike, USA, Australia og Sverige. Neste år skal de til Nord-Sverige. Rapporten skal etter planen være klar i 2016.

Powered by Labrador CMS