Ledelse

10 ting en leder bør vite, men sjelden vet

– Ledere kan for lite om mennesker

Publisert Sist oppdatert

– En leder er ikke nødvendigvis en person som vet hvordan man leder, og hvordan man håndterer mennesker, skriver Liz Ryan, tidligere HR-leder og når HR-skribent og -rådgiver, i Forbes.

Hun mener at ledere generelt får for lite opplæring og har for lite erfaring i hvordan man leder mennesker. Ledere kan allerede den enkle delen av ledelse: delegering, evaluering og organisering.

Ryan definerer en liste på ti ting en leder burde vite, men sjelden vet.

– Det er ikke deres feil; de ble kastet ut i lederjobben uten de nødvendige forberedelsene.

Ti ting lederen bør vite

  1. Lederen bør kjenne til virksomhetens fremste mål, og hvordan de ulike avdelingene passer inn i forhold til dette. Lederen må være synålen som legger den røde tråden i selskapet.

  2. Alle ledere bør kunne arbeidsmiljøloven godt nok til å ha en samtale om den med sine ansatte.

  3. Lederen må vite hva hen skal gjøre når ansatte opplever utfordringer de ikke kan løse selv, alt fra helserelaterte utfordringer til diskriminering eller andre personlige utfordringer.

  4. Lederen må vite hvordan man håndterer og løser konflikter.

  5. En leder må kjenne selskapet ut og inn. Hva er produktene? Hvem er konkurrentene? Hvor er selskapet på vei, strategisk?

  6. Lederen kommer en eller annen gang til å oppleve at man ikke alltid kan snakke fritt til sin egen leder. Hva gjør man da? Det må lederen vite.

  7. En leder må kunne å lære opp og guide sine ansatte gjennom jobbrelaterte utfordringer, enten det skulle være prestasjonsbasert eller sosialt.

  8. Lederen må kunne ta ansvar for sin egen karriere.

  9. Alle ledere må vite hvordan de skaper en sunn kultur i på sine respektive arbeidsplasser. Kulturer og normer oppstår ikke av seg selv – det krever systematisk arbeid i både opprettelse og vedlikehold.

  10. Lederen må kunne snakke sant, både til ansatte, kunder, kolleger og egne ledere.

Powered by Labrador CMS