Ledelse

3 kjennetegn ved bedrifter som fortsetter å vokse

Selskaper som unngår at veksten stanser opp, har gjerne klart å holde fast på gründer-mentaliteten.

Publisert Sist oppdatert

Det viser undersøkelser og analyser gjort av det globale konsulentselskapet Bain & Company. Vekst fører til mer kompleksitet, men kompleksitet hemmer videre vekst. Dette paradokset forklarer hvorfor bare ett av ni selskaper har klart å karre seg opp over et minimumsnivå av lønnsom vekst det siste tiåret, hevder konsulentene Chris Zook og James Allen – begge fra Bain & Company – i et innlegg på hjemmesidene til Harvard Business Review.

Skylder på interne faktorer

De to argumenterer på bakgrunn av undersøkelser som konsulentselskapet selv har gjennolmført, og viser til at 85 prosent av lederne mener at det er interne faktorer - ikke eksterne - som er årsaken til at de ikke får fart på veksten. I en undersøkelse konsulentselskapet gjorde blant 400 ledere verden over i 2011 blinket sjefene selv ut følgende faktorer som årsaker til laber vekst:

  • manglende fokus
  • kompleksitet i organiasjonen
  • for lite risikovillig kultur

Viktig gründermentalitet

Videre analyser, undersøkelser og intervjuer Bain & Company har gjort viser en sterk sammenheng mellom gründermentalitet og evnen til bærekraftig vekst. De mener å se at de fleste selskapene som får til bærekraftig vekst har et fellesskap preget av motivasjon, holdninger og en adferd som kan spores tilbake til en djerv og ambisiøs gründer som gjorde ting rett i starten. De har klart å holde på noen av de viktige kjennetegnene fra selskapets startfase.

Dette kan ofte handle om at selskapene ser seg selv som opprørere som går til krig mot bransjen og bransjens standarder på vegne av kundene. Et annen kjennetegn ved disse selskapene er ifølge konsulentene at de avskyr byråkrati og elementer som kan komme i veien for gjennomføring av strategien. De er opptatt av detaljer i businessen sin, og evner å verdsettte medarbeidere som jobber direkte ut mot kunden.

Bain & Company skriver hos hbr.org at det et kjennetegn ved selskaper som lykkes med vekst at de har en misjon som alle i selskapet kan forstå og relatere seg. Dermes får de også medarbeidere med en sterk følelse av personlig ansvar og et stort engasjement for bedriften. Dette står ifølge konsulentselskapet i kontrast til gjennomsnittsbedriften hvor bare to av fem har en idé om hva selskapet faktisk står for.

Powered by Labrador CMS