Nyskaping

FAMILIEMANN: Kjetil Smørås leder familiens hotellkonsern fra det ærverdige Grand Hotel Terminus.

Bergens-hotell i særklasse

I et hotellmarked som domineres av hotellkjeder, har det familiedrevne, Augustinkonsernet markert seg som en ensom, men flyvedyktig svale. I løpet av kort tid åpner de tre nye hoteller i Bergen – i en by som ruster seg til hotellkrig. Familiebedrifter trår til, og øker romkapasiteten fra 261 rom til 654 rom.

Publisert Sist oppdatert

Kjetil Smørås leder et familiedrevet hotellkonsern i Bergen. I snart hundre år har familien tatt godt vare på sine gjester og vært en viktig aktør i det bergenske næringslivet.

En stor del av suksessen til Augustinkonsernet handler om å skape spennende konsept for hotellene som etter hvert er blitt innlemmet i familiebedriften, men også om å reinvestere fornuftig og langsiktig.

Det bergenske familiekonsernet er ikke med i noen av de store hotellkjedene, men satser istedenfor på «annerledeshet, personlig kontakt og unike opplevelser». Hotellene til familien Smørås scorer alltid høyt på service og gjestfrihet.

Verdigrunnlag

Med et gjennomsnittsbelegg på over 88 prosent for hele 2016 der de øvrige kjedehotellene i Bergen har ligget på 65, har Kjetil Smørås og familie klart å vise at det å stå på egne bein ikke er noen ulempe.

Kapasitetsutnyttelsen på deres hoteller har alltid ligget høyere enn de andre kjedehotellene. Det blir enda viktigere å holde på forspranget når det frem mot 2020 antas at antall hotellrom i Bergen vil dobles.

– Et av våre suksesskriterier har vært våre lange relasjoner og at vi har oppført oss langsiktig i disse relasjonene. I tillegg har vi holdt en stabil prispolitikk. Vi har ikke utnyttet de varierende markedsforholdene til å øke prisene, forteller administrerende direktør Kjetil Smørås til Ukeavisen Ledelse.

– Det ligger i familiebedriftens verdigrunnlag. Bedriften skal stå her lenge etter oss. Våre verdier må gjenspeile hva vi er opptatt av i forhold til samfunn, medarbeidere og gjestene våre.

Det hele begynte i 1919 da familien Smørås tok over Hotel Augustin, ti år etter at det stod ferdig oppført. Hotellet var gjennom hele forrige århundre familiens hjørnestein. Da Kjetil Smørås, som fjerde generasjon, tok over ledelsen i 1998, ble han en drivkraft for utvidelser og oppkjøp.

Kapasitetsøkning

Foto BYGGHERRE: Administrerende direktør Kjetil Smørås i Hotel Zander K som er under oppførelse. (Foto: Otto Von Muenchow).

I 2006 kjøpte familien Grand Hotel Terminus, som ved åpningen i 1928, ble regnet som byens mest luksuriøse og fornemme hotell. Etter at Smårøs tok over, brukte han tre millioner på å pusse opp fasaden og tilbakeføre den til sitt opprinnelig utseende.

– Det å eie og drifte to hoteller har gitt gode synergieffekter, det har gitt oss stabilitet og sikkerhet, sier Smørås.

– Vi har hele tiden tatt gode steg. Nå er vi i ferd med å ta det neste.

Kjetil Smørås hentyder til at familiebedriften i høst åpner et nytt hotell like ved siden av Grand Hotel Terminus. Villa Terrminus blir noe helt spesielt i den bergenske hotellverden. Det er en tidligere praktvilla, bygget i 1770 med en stor hage som fortsatt er intakt midt i Bergen sentrum, som nå er blitt omformet til et intimt og eksklusivt hotell med 18 rom.

Som om det ikke er nok, er Smørås i sluttfasen med å bygge Bergens første designerhotell to kvartaler bortenfor. Til prosjektet er det hentet inn det anerkjente designerkontoret Claesson Koivisto Rune fra Stockholm.

Hotel Zander K åpner til neste år og henvender seg mot gjester som gjerne vil ha et rimeligere alternativ. Bergens kaffekonge, Herman Friele, har gått inn som hovedaksjonær med 66 prosent i Zander K. De resterende aksjene eies av Smørås-familien, som selv skal stå for driften av det nye hotellet.

– Denne gangen har vi tatt er merkbart større steg i og med at vi øker romkapasiteten med over 120 prosent. Vi går fra 261 rom til totalt 654 rom.

Mer enn bomaskiner

– Det som er drivkraften, er vårt engasjement. Vårt hjerte ligger i Bergen. For oss handler det om å få skape noe nytt, de gode opplevelsene og om å bli fornøyd med det design og uttrykk vi har fått til, sier Smørås.

– Ikke minst ligger gleden i å se at det fungerer, at gjestene trives og kommer tilbake, at vi skaper både trygge arbeidsplasser og varige verdier. Vår glede ligger ikke i neste kvartalsrapport, men i en god utvikling.

Smårøs understreker at selskapet som han leder, ønsker å skape mer enn rene bomaskiner. For ham er det like viktig å kunne tilby gjestene annerledes opplevelser. Det er blitt en del av merkevaren til konsernet.

– Allerede da vi tok over Terminus, fikk vi forespørsel om vi var interessert i å kjøpe den gamle praktvillaen ved siden av, som til da hadde vært eid av Zander Kaaes stiftelse i 250 år, forteller Smørås.

Villaen, som kjøpmannen Zander Kaae for snart 250 år siden, ble overtatt av Augustinkonsernet i 2012. Siden oppkjøpet har familiebedriften pusset opp og rehabilitert den gamle villaen for en anselig sum.

Blant annet er det hengt opp kunst i alle rommene for til sammen mange millioner. Hvert rom har fått et forfatternavn og gjestene kan slappe av i to fulle biblioteker som er blitt en del av hotellet.

– Det som er drivkraften vår, er å kunne tilby noe spesielt, og som i dette tilfellet, å kunne berike byen med en liten perle, sier Smørås.

– Det samme kan sies om vårt siste prosjekt, Hotel Bergen Børs, som er et flott bygg fra 1862. Også der ta vi vare på så mye som mulig av det gamle, samtidig som det skal bli et klassisk, moderne hotell.

Denne gangen har vi tatt er merkbart større steg i og med at vi øker romkapasiteten med over 120 prosent. Vi går fra 261 rom til totalt 654 rom

Synergieffekt

Børs Hotel blir foreløpig siste gren i Augustinkonsernets stamme av hoteller. Det er den gamle bygningen til Bergen Børs som dermed omgjøres til et hotell i de øverste etasjene over den såkalte Frescohallen.

Når det åpner i mai neste år, vil det med sine 126 rom være et luksusalternativ hvor gjester blant annet kan leie to-etasjers suiter og får servert mat i den verneverdige Handelskammersalen. Dette siste tilskuddet av hoteller skal profileres rundt det nye skandinaviske kjøkkenet.

På spørsmål om Augustinkonsernet ikke gaper over for mye med tre nye hoteller i rask rekkefølge, svarer Kjetil Smørås at han mener at konsernet har gode sikkerhetsmarginer. Samtidig understreker han at det ville være tungt å finansiere det hele alene. Derfor har de fått inn eksterne, finansielle krefter. Som nevnt har Herman Friele gått inn i Zander K, mens Hotel Bergen Børs eies av Tore Odfjell, J.O. Odfjell og Teigland Eiendom og således bare driftes av familiebedriften.

– Det er klart vi er spesielt spent på Villa Terminus. Alle vet at det er umulig å drive et 18 roms hotell. Men sammen med Hotel Terminus blir det en god synergigevinst, og uten den ville vi aldri har gitt oss i kast med dette prosjektet, uttaler Kjetil Smørås.

Økt konkurranse

Kjetil Smørås har markert seg i debatten rundt delingsøkonomi. Særlig er han opptatt av at konkurransen fra Airbnb må skje på like vilkår. Smørås erkjenner at Airbnb dekker et behov som hotellene ikke er like gode på, for eksempel i forhold til familier.

Sånn sett ønsker han konkurransen velkommen, men er klar på at politikerne må ta styringen og sørge for like konkurransevilkår slik at tilbydere gjennom Airbnb må forholde seg til skatter og lovgivning som andre virksomheter.

Samtidig vil familiedrevne hoteller som hans egne som satser på opplevelser like mye som overnatting, være de som i minst grad rammes av delingsøkonomien. De som merker konkurransen sterkest, er hotellene med det alle enkleste overnattingstilbudet.

– Vi må selvsagt bare akseptere den nye situasjonen og skjerpe oss i forhold til Airbnb. Vi må sørge for at vi tilbyr gode opplevelser og holder oss i markedet. Særlig er det viktig å investere i det som gjør folk begeistret, sier Kjetil Smørås.

Neste generasjon Smørås synes allerede å være klar til å føre familiearven videre når den tid kommer. Datteren til Kjetil Smørås er interessert i hotelldrift og jobber for tiden i resepsjonen. Fremtiden synes med andre ord lysegrønn.

Powered by Labrador CMS