Ledelse

En leder som tør å konfrontere sine feil oppnår den beste selvtilliten, mener psykologisk rådgiver Virpi Plate

Den perfekte leder er den som innrømmer sine feil

Selvtillit blir ofte trukket fram som en av de viktigste egenskapene hos en leder. Men det betyr ikke nødvendigvis at du må skjule dine svake sider. Tvert imot, å kjenne dine svake sider kan det gi deg høyere selvtillit.

Publisert Sist oppdatert

Et sunt bilde av seg selv og egne egenskaper kan være det beste for lederen selv, og sine ansatte. Ifølge Virpi Plate, prestasjonspsykologisk veileder, med lang erfaring med lederrådgivning, er et godt selvbilde en av lederens viktigste egenskaper. En av årsakene er at selvsikkerhet ofte skinner gjennom, og kan skape tillit. Det skriver Chef.

Lettere å ta imot feedback

– Dersom du er trygg på deg selv, er du ofte åpnere for å ta imot tilbakemeldinger om ting som har blitt gjort bra, og ting som kunne blitt gjort bedre. Du greier å høre på tilbakemeldingene uten å fokusere på at det er kritikk, sier Plate til Chef.

Hun legger til at god selvtillit derfor ikke alltid betyr at en må greie alt selv. Denne forestillingen kan faktisk føre til at selvtilliten synker, hvis man ikke rekker over alt, mener hun.

– En leder som skal kunne alt og være helt perfekt kommer ikke til å tørre å lette på sløret og innrømme sine feil eller utfordringer. Det blir som et skall som noen skal forsøke å borre hull i. «Hvis noen slipper inn kommer de til å se at alt bare er bløff», sier Plate.

Gjennomsiktighet kan derfor i sin tur øke selvtilliten. Da kan man som leder få rede på hva de ansatte forventer, noe som er lettere å leve opp til enn et bilde av en perfekt ufeilbar sjef, forklarer Plate.

Slik øker du selvtilliten din

  1. Finn ut hvilke forventninger dine ansatte har til deg som leder, og vær tydelig på at du ikke kommer til å greie å leve opp til alle.

  2. La deg inspirere av andre ledere og hold deg oppdatert gjennom kursing og tidsskrifter om ledelse.

  3. Skaff deg en mentor eller en annen støttespiller som kan hjelpe deg å se utfordringene fra et annet perspektiv.

  4. Vær klar over at du har flere roller i livet enn din rolle som sjef, og ikke la hele verden dreie seg om hvordan du er som leder.

  5. Husk at det ikke finnes noen fasit på den ideelle sjefen. Det finnes like mange idealsjefer som det finnes ansatte.

Powered by Labrador CMS