Arbeidsliv

Dette må du tenke på når du føler deg som en dust på jobben

Det hender de fleste av oss: Noen ganger føler du at alle dine kolleger er ti ganger smartere, raskere og morsommere enn deg selv. Du ser på deg selv som en inkompetent idiot, som ikke fikser noen ting. Vel, det er ikke sikkert det er helt sant.

Publisert Sist oppdatert

Du er sannsynligvis ikke alene om å ha øyeblikk eller dager der du føler deg som mindreverdig i forhold til alle de andre smartingene på jobben. Så når kulda og selvbebreidelsen setter inn, så bør du huske på følgende tre viktige sannheter, skriver Forbes:

Du er selv din mest nådeløse kritiker

Bare det at du leser dette, kan tyde på at du kan være ganske så hard mot deg selv. Men du bør lære deg å ikke bare tenke på alt du kan gjøre bedre. Et tips i så måte er å bli flinkere til å tenke over de positive tilbakemeldingene du får. SCroll gjennom epostene dine på slutten av uka, så vil du kanskje se at det ikke er så rent få som har gitt deg kred for noe. Hvis du setter deg ned å tenker over hva bra du har gjort den siste uken, er sjansen stor for at du vil føle deg en smule bedre.

Alle gjør feil

Dette er ikke bare en unnskyldning, men et faktum. Også de supersmarte som alltid ser ut til å fikse alt, har sin del av bomskudd. Nettopp det faktum at de er blant de beste, tyder på at de må ha gjort mange feil på sin vei. Ingen blir god uten å prøve – og dermed også feile. Så i stedet for å miste motet hver gang du mener dine kolleger er bedre enn deg, så prøv å lære noe – av både dem og ikke minst de feilene du selv mener at du gjør.

Du hadde ikke jobbet der, dersom du faktisk ikke var smart du også

Husk at det er en grunn til at du har den jobben du har. Du har vel ikke bare sneket deg inn på en arbeidsplass eller tilfeldigvis bare fått et kontor i hodet? Nei, noen har valgt deg. Og de har ikke ansatt deg av medlidenhet eller for å være snille. De har tro på deg. De har valgt akkurat deg fordi du kan tilføre dem noe.

Så dersom du fortsatt føler deg dum og inkompetent, så spør sjefen din da vel.: «Hva bør jeg bli bedre på?». Svarer hun da noe sånt som «Ingen, ting. Jeg er fornøyd med den jobben du gjør», så spør: «Men hva skal til for å bli enda bedre – for komme opp til neste nivå?». Da får du sannsynligvis et svar, og da gjelder det for deg å handle utfra det svaret. Ta et kurs, skaff deg en mentor, eller kast deg inn i et team med annen kompetanse enn deg selv.

Poenget er at mange av årsakene til at smart folk føler seg dumme, kommer innenfra – fra dem selv. Selvkritikk er bra, men ikke selvpisking.

Powered by Labrador CMS