Samfunnsansvar

Digitale klasseskiller: Rike og fattige barn bruker internett ulikt

Selv om de fleste barn og unge har tilgang til internett, reduseres ikke de digitale klasseskillene. Fattige og rike bruker internett på ulike måter, viser undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

OECD har gått igjennom bruken av internett blant barn og unge i 42 land. Det viserr seg at de fleste barn og unge i Europa og andre vestlige land, i stor grad har tilgang til internett, og de bruker nettet omtrent like mye. Forskjellene ligger i hvordan de bruker nettet, skriver World Economic Forum i sitt nyhetsbrev.

Spill og chat

Mens middelklasse-barn og barn og unge med velstående bakgrunn bruker nettet til både spill, sosial omgang og innhenting av informasjon og til oppdatering av nyheter og kunnskap, bruker fattige barn nettet hovedsakelig til spill og chatting, heter det.

I de fattigste landene i undersøkelsen, som Tyrkia, Mexico, Chile, Jordan og Vietnam er tilgangen til internett hjemme vesentlig dårligere for de fattigste enn blant barn og unge i Europa og USA.

I Norden, Nederland og Japan har 98 prosent av alle barn og unge – også de fattigste delene av dem – tilgang på internett hjemme.

Lik tilgang gir ikke like muligheter

Men i alle landene i undersøkelsen er viser det seg at det er store sosio-økonomiske forskjeller i hvordan de unge bruker internett.

– Lik tilgang, betyr ikke like muligheter, heter det i rapporten. Når det gjelder å bruke nettet til å lære, forbedre egne kunnskaper og skaffe seg ny kunnskap, kommer fattige barn dårlig ut. De makter ikke å ta i bruk de mulighetene internett gir, skriver rapportforfatterne.

– De har muligens ikke den kunnskapen og de ferdighetene som trengs for å utnytte mulighetene nettet gir, heter det i rapporten.

Rapporten konkluderer med at det ikke er nok å arbeide for at flest mulig skal få tilgang til internett. Dersom alle skal nyte godt av fordelene ved internettilgang må man i tillegg jobbe for at alle unge mennesker får muligheten til lære hvordan man best kan bruke internett og andre digitale tjenester. Dette betyr at også grunnleggende kunnskaper som lesing og regning blir svært viktig.

– For å hindre utviklingen av digitale klasseskiller, må man gi de fattige barna bedre skolegang og sterkere grunnkunnskaper, heter det i rapporten fra OECD.

Powered by Labrador CMS