Ledelse

Disse feilene gjør ledere når de skal lytte

Publisert Sist oppdatert

«Vi har to ører og én munn, og det er ikke uten grunn», heter det. Bemanningsbyrået Manpower i Sverige har laget en oversikt til svenske Chef om de vanligste feilene ledere gjør når de skal lytte:

Avslutte andres setninger:

Å avslutte andre setninger kan være naturlig, siden vi ofte tenker raskere enn vi snakker. Det er likevel en dårlig idé, siden det er forstyrrende, og leder til brudd i konversasjonen eller i verste fall stillhet

Finne løsning:

Alle ønsker å finne løsninger raskt, men dersom du gjør dette i midten av en samtale kan det virke som du ikke lytter tilstrekkelig til det underliggende problemet

Bagatellisere bekymringer:

Å bagatellisere andres uro er en bra måte å få dem til å slutte å prate på. Da kommer du ikke nærmere noen løsning

Håndtere stillhet:

Håndter stillhet på en moden måte. En samtale går alltid i ulike baner – noen ganger er den fyllt av energi og prat, andre ganger mer reflekterende

Repetering:

Å gjenta det medarbeideren har sagt for å være tydelig, kan være en idé som virker bra på papiret, men i realiteten forstyrrer dette en naturlig samtale

Antakelser:

Å anta hva medarbeideren skal si, eller å gi inntrykk av at du allerede vet svaret på hva som skal sies, er feil utgangspunkt

Manglende oppmerksomhet:

Dersom du ikke vier medarbeideren din fulle oppmerksomhet, kommer dette til å påvirke personen du snakker med negativt

Mobilen er på:

Unngå distraksjoner, og vis respekt

Avbrytelser:

Å avbryte noen fungerer dårlig når oppgaven din er å lytte. I verste fall kan dette oppfattes som en hersketeknikk – noe som er en sikker vei til stillhet

Kilde: Manpower / Chef

Powered by Labrador CMS