Ledelse

Illustrasjonsfoto

En leder er en tilrettelegger, ikke en fagspesialist

Nordiske organisasjoner blir stadig flatere, og administrative kunnskaper blir viktigere enn faglig kunnskap, sier spesialist på lederrekruttering.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Harvard Business Review bør en leder kommunisere til de rundt seg at han er åpen for innspill rundt beslutninger som skal fattes. Han bør også fortelle hvilken informasjon og hvilke impulser han er ute etter. Dette effektiviserer kommunikasjonen, og kan føre til bedre problemløsning og beslutningstaking.

Halfdan Jensen i Lederrekruttering AS er enig i at rollen som teamleder har gjennomgått store forandringer.

– Rollen er veldig endret. Det er klart at alle organisasjoner er forskjellige, og det finnes ingen mal som dekker alle typer arbeidsplasser, men en teamleder i dag er noe helt annet enn det var for noen tiår tilbake.

Den administrative lederen

Jensen påpeker at i de flate nordiske organisasjonene er lederen mer en tilrettelegger enn en klassisk leder.

– De skryter av arbeiderne, og hever seg ikke over sine ansatte. De gode lederne rekrutterer også folk de mener er bedre enn seg selv. En leder jeg kjenner kaller seg til og med for «daglig tjener». Det sier litt om tankegangen.

I artikkelen skrives det at en leder som er genuint åpen for innspill og interessert i nye syn på saken, bør man gjøre det så tydelig som mulig for de ansatte å komme med innspill. Da får man mer effektive og presise innspill fra de rundt seg, og ansatte som føler de blir hørt.

Deltakelse fra ansatte er viktig. En leder skal lytte til sine ansatte, og få alle til å bli motiverte og trives, sier Jensen.

– Noen ting bør derimot tas hensyn til, og blant annet er det flere administrative problemstillinger som de ansatte skal skånes for. Men en leder bør absolutt åpne for deltakelse og innspill fra sine ansatte, spesielt dersom man har fagsterke personer.

Han legger til at den klassiske ansiennitetslederen er på vei ut. En leder i dag må ha høye administrative og sosiale kunnskaper, heller enn den spesifikke fagkunnskapen. Da blir det enda viktigere å lytte til sine ansatte.

Foto Halfdan Jensen (Foto: Lederrekruttering AS)

Hvor innarbeidet er denne typen lederstil?

– Jeg føler at alle moderne høykompetente bedrifter går i den retningen, eller er der allerede. I IT-verden har de for eksempel det de kaller «bring your own device». Alle har sine egne preferanser, og alle datasystemer og -løsninger skal kommunisere like bra med Apple-, Windows- og Androidsystemene.

– Det krever en helt annen måte å samarbeide på. Vi ser hurtigere og bedre kommunikasjon og samarbeid. Noen jobber hjemmefra, andre er på kontoret. I det hele tatt er det å sitte samlet i et lokale med lederen for seg selv ikke lenger bærekraftig.

Powered by Labrador CMS