Ledelse
Er du egentlig klar for forfremmelse?
Ti spørsmål du bør stille deg selv før du tar steget opp.
Forfremmelse er et viktig virkemiddel både for å gi bedre jobbmatch for den ansatte, samt for å gi insentiver. For den ansatte vil dette sannsynligvis også påvirke lønnen kraftig i positiv retning.
Veien til forfremmelser er imidlertid ikke like klar i dag som det den var før, ettersom virksomheter i større grad har flatere strukturer, og større konkurranse om de få toppstillingene. Innen ledelsesteorien sies det også at forfremmelser fungerer dårligere som insentiv i flatere strukturer, da man i flatere strukturer ofte har egne arbeidsområder og faglig ansvar. Likevel er forfremmelse en bekreftelse på hardt arbeid, og noe ansatte ønsker.
Men det er ikke alltid man er klar for en forfremmelse, og det ikke grunnlag nok for å avgjøre om en person er kvalifisert for å klatre opp bedriftsstigen.
«The Peter Principle»
Et begrep som har blitt kjent innenfor ledelsesteorien er «the peter principle». Begrepet ble først presentert i et satirisk verk i 1969, av Lawrence J. Peter. Han beskrev et fenomen der mennesker i en organisasjon ble forfremmet helt fram til de nådde en posisjon de var totalt ukvalifisert for. Resultatet var inkompetente mennesker i alle organisasjonens posisjoner.
Boken, og prinsippet, er fiksjon, men har likevel satt preg på dagens oppfatninger av forfremmelse og jobbmatch. Forenklet peker «the peter principle» på at en person som er flink til å følge strategiske målsettinger og kan vise til gode prestasjoner, ikke nødvendigvis er flink til å utarbeide mål og få andre til å prestere bra.
Ledelse har imidlertid endret seg mye siden den gang, og ledere er i dag i større grad tilretteleggere enn fagspesialister. Lederen eksistere ikke i et vakuum, og en ansatt som blir forfremmet trenger ikke nødvendigvis å ha all den nødvendige kunnskapen med en gang. Han vokser i samspillet med sine ansatte. Selvgående ansatte har muligheter til å påvirke sin leder, og en leder som ikke kan alt er gjerne også flinkere til å lytte til sine ansatte, skriver Harvard Business Review.