Fra papirutgaven

Mange valgte bort skjermen i sommer.

Flere tar seg en "digital detox"

Men er det egentlig en løsning på kjernen i problemet, spør forfatter.

Publisert Sist oppdatert

Femten millioner britiske internettbrukere, om lag 34 prosent, har forsøkt seg på å en "digital detox", ifølge den siste Communications Market Report fra myndighetsorganet Ofcom.

Rapporten peker på at stadig flere legger bort skjermen i kortere perioder for å bruke mer tid på familie og venner. Av disse tok en av fire helt fri fra internett en hel dag, mens en av fem tok en uke fri. Kun en av 20 klarte å gå en hel måned uten å koble seg på nettet.

Effekten av "avrusingen" kom i form av en følelse av å være mer produktiv. En av tre rapporterte at de opplevde det frigjørende, mens en av fire rett og slett nøt livet mer utenfor nettet. Mange (16 prosent) fikk også en følelse av å gå glipp av noe.

Forfatter av boken Untangling the Web, Aleks Krotoski, skriver i Financial Times mandag at han ikke tror en midlertidig pause fra dingsene er løsningen på kompulsiv sjekking av statusoppdateringer, nyheter og den slags.

"Etter noen nydelig uker hvor epostboksen har fylt seg opp, sitter fortsatt filosofibøkene på hylla og samler støv, og trompetet ligger fortsatt ubrukt i kassen sin ved siden av sengen", skriver han.

Krotoski mener at det er ikke dingsene som er problemet, men at vi har utviklet en usunn måte å bruke dem på. Det forventes stadig oftere at man skal svare på alle eposter og alle meldinger så fort som mulig. Men hvem er det som har disse forventningene? Det er er ferd med å bli en ukultur. Kort sagt: Det er ikke telefoner som stresser oss, det er mennesker som stresser oss.

Han mener vi godt kan fortsette med jevnlige digitale detoxer, men at det ikke vil hjelpe på følelsen av å bli slukt av informasjon før vi kommer til bunns i kjernen av problemet, som er at vi mangler en sunn nettkultur. Og stadig bedre teknologi vil bare gjøre presset for å være oppdatert større.

Powered by Labrador CMS