Ledelse

Forskjell på kritikk og tilbakemeldinger

Jo mindre stikkende kritikken din er, jo høyere er oddsen for at bekymringene dine blir hørt.

Publisert Sist oppdatert

Det mener psykolog Susan Heitler, som i et innlegg hos Psychology Today gir råd om tilbakemeldinger. Hun skriver at grunnen til at vi misliker å få kritikk, er at klager og kritikk formidler en holdning om at «Jeg er OK, du er ikke OK». All den tid ingen liker å bli påklistret merkelappen «du er ikke OK», vil mange på impuls vifte vekk den typen kritikk.

Susan Heitler skiller mellom det å gi kritikk og det å gi tilbakemeldinger, og for å få til forbedringer anbefaler hun tilbakemeldinger. Forskjellen mellom kritikk og tilbakemeldinger er ifølge psykologen at kritikk er å klage, mens tilbakemeldinger forklarer.

Dette er ikke revolusjonerende nyheter. Det er logisk at folk er mer positivt innstilt til en forklaring enn en anklage. Men går vi rundt og tenker på dette til hverdags? Tja, det er ikke så sikkert. Vi koster derfor på oss noen av Heitlers påminnelser rundt det å gi tilbakemeldinger: Den som gir tilbakemeldinger, istedenfor å kritisere, forklarer konsekvenser og deler sine bekymringer. Det er også et godt gammelt tips å konsentrere seg om fremtidige løsninger istedenfor å dvele ved det som har gått galt.

Powered by Labrador CMS