Annonse
Siv Jensen kan smile etter Arendalsuka, hun og Frp vant kampen om medienes oppmerksomhet. Foto: NTB Scanpix

Frp vant Arendalsuka

Det offentlige Norge er atter på plass i Oslo og andre sentrale strøk av landet, etter å ha vært utplassert i Arendal en hel uke.

Sist uke inntok 160 utstillere og 550 arrangementer med minst involverte 1500 deltakere til Norges største politiske happening.

I tillegg var hundrevis av journalister og flere tusen besøkende innom i løpet av uka.

Ifølge arrangøren deltok 130 intresseorganisasjoner, 60 etater og virksomheter fra offentlig sektor, 40 arbeidstakerorganisasjoner, 40 næringslivsorganisasjoner, 50 ulike bedrifter og 10 politiske partier.

Noen nevnt – mange glemt: Dagens Perspektiv har fått analyseselskapet Retriever til å lete opp hvilke organisasjoner, navn og begreper som gjorde mest ut av seg under Arendalsuka. Retrivers har søkt på ulike navn og begreper sammen med begrepet Arendalsuka i sine databaser.

Så, med hjelp av Retrivers opptelling av antall omtaler i  norske medier sist uke, kan Dagens Perspektiv med dette kåre de uhøytidlige vinnerne av Arendalsuka 2016 i ulike kategorier.

De ulike kategoriene, eller øvelsene, om du vil, er «arbeidsliv», «teknologi & finans», «bistand & frivillighet», «energi & klima», «politikk lagkonkurranse» (partier) og «politikk individuelt» (politikere).

I tillegg har vi søkt å kåre en den mest populære tematikken og ikke minst: årets «politiske moteord».

Og bare for å ha sagt det: Dette er en kvantitativ konkurranse. Verken form, stil eller innhold teller – kun antall omtaler i norske medier i uken 14. til 20 august 2016.

Så alle dere som hadde færre treff, kan helt sikkert trøste dere med at dere traff bedre, større og bredere enn de andre.

 

Frp og Erna Solberg

Fremskrittspartiet utklasset sin konkurrenter i den  politiske lagkonkurransen ifølge Retrivers tall. 417 ganger ble partiet omtalt i forbindelse med Arendalsuka. KrF fulgte på en overraskende andreplass med  293 omtaler, mens regjeringens storesøster, Høyre, måtte ta til takke med bronse.

– Så godt som all medieomtale av politikk og norske politikere hadde sitt utgangspunkt i Arendal forrige uke. Det ser vi tydelig på omtalen av politikerne. De politikerne som fikk mest medieomtale knyttet til Arendalsuka, fikk også mest omtale uten at Arendal eller Arendalsuka ble nevnt. I mange medieoppslag brukte avisene vignetter som synliggjorde at det skjedde i Arendal, uten at det kom fram i teksten, sier kunde- og analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen.

Høyre tar imidlertid revansj i den individuelle konkurransen, der statsminister Erna Solberg med 285 oppslag tar en knapp favorittseier et lite politiikerhode foran sin argeste konkurrent, Aps Jonas Gahr Støre – med 283 oppslag. Finansminister Siv Jens tok oppskriftsmessig tredjeplassen.

– Tallene viser tydelig at det er politikerne som i størst grad setter agenda i mediene, og at det er de som blir mest profilert i mediene under Arendalsuka. Ingen av bedriftene eller organisasjonene fikk i nærheten av så mye medieomtale som de mest profilerte politikerne fikk, sier Nilsen.

Flyktninger og klima

AV politiske saker som var oppe til debatt og diskusjon i Arendal sist uke, var det to som skilte seg ut. To saker som også i den politiske hverdagen får mye oppmerksomhet: Flyktninger og integrering vant den politiske kampen med 197 oppslag. Klima og energi tok en klar andreplass med 163 oppslag. Et stykke bak fulgte helse, skattelettelser, kommunereform og boligbygging.

 

LO knepet foran NHO

I klassen «arbeidsliv» var det som ventet knallhard kamp mellom de LO og NHO, der førstnevnte til slutt klarte å ro i land en komfortabel 87 – 77 seier.  De andre organisasjonene kommer langt bak og må finne seg i å stille i amatørklassen bak de to store i Arendal.

 

Det grønne skiftet

Det er kanskje stor uenighet om hva det innebærer, men begrepet «Det grønne skiftet» vant klassen for politiske moteord. «Arbeidsliv», «omstilling» og «bærekraft» fulgte tett på, mens «Trump» lurte seg inn foran «innovasjon» og «ledelse». Vi kan anta at «havrommet» og «delingsøkonomi» – som inntok de to siste plassene – nok hadde større forventninger. Om noen må gå av den grunn, er derimot usikkert.

Av landets to største tenketanker var det Agenda som dette året trakk det lengste ståret. Men bare hårfint, med 15 medieoppslag, ett mer enn for Civita.

Fortsatt mindre enn Almedalsveckan

Selve arrangementet Arendalsuka er nevnt eller omtalt i 2.121 medieoppslag.

– At et arrangement er nevnt i over 2000 medieoppslag på få dager, betyr at det har fått mye oppmerksomhet. Samtidig er dette milevis unna hvor mye medieoppmerksomhet den svenske Almedalsveckan får i svenske medier. I sommer ble Almedalsveckan omtalt i over 7.600 medieoppslag i Sverige, i løpet av de dagene det varte. Der var det altså gjennomsnittlig 1000 medieoppslag om dagen, sier Nilsen.

Alle deltakerne lover å komme enda sterkere tilbake i 2017. 

Annonse
Annonse