Ledelse

Foredragsholder og motivator Trond Edvard Haukedal mener at den gode lederen har både myndighet og omsorg.

– Gode ledere er gode på følelser

En god leder må være i stand til å se sine medarbeidere. Da får lederen frem det beste i sine ansatte. Det hevder den profilerte psykologen, foredragsholderen, motivatoren og forfatteren, Trond Edvard Haukedal.

Publisert Sist oppdatert

–Når en medarbeider føler seg sett, føler han eller hun seg betydningsfull. Ingen trenger å be dem om å gjøre sitt beste.

Det er kjernen i budskapet til Haukedal når han snakker med ledere eller holder foredrag om god ledelse. Han drar land og strand rundt for å snakke om det som engasjerer ham; hvordan få frem det beste i mennesker – enten som leder eller i seg selv, om kommunikasjon og ikke minst om å slippe følelsene fri – for å si det litt forenklet.

Om du som leder ikke klarer å appellere følelsesmessig til dine medarbeidere, om du ikke er i stand til å vise at du selv er både sterk og sårbar, vil du heller ikke kunne bringe frem det beste i dine medarbeidere. Haukedals poeng er at ledelse går gjennom mennesker. En god leder må derfor ha kunnskap om mennesker.

– Ledelse er å utvikle mennesker. Og for å utvikle folk, må lederen kombinere fag med medmenneskelig innsikt, poengterer Haukedal.

Motivasjon er alt

– Utfordringen for mange ledere er at de bare er opptatt av fag og de økonomiske resultatene. Men hvis lederen ikke legger vekt på de menneskelige egenskapene, får de heller ikke de resultatene som de er så opptatt av.

Han mener at for mange ledere ikke er tilstede emosjonelt. Konsekvensen er at de ikke er i stand til å motivere sine medarbeidere. Medarbeidere blir motivert av ledere som ser dem. Haukedal gjentar at noe av det viktigste for et menneske er å bli sett. De som blir sett, oppdager sin egenverdi, og da kan det skje en revolusjon hevder psykologen som har skrevet to bøker om menneskets egenverdi.

– Slike medarbeidere trenger en leder ikke være bekymret for.

Og ingenting påvirker en medarbeiders produktivitet og kvalitet i arbeidet som nettopp motivasjon. Motiverte medarbeidere kan gi alt for bedriften. Og indre motivasjon fungerer mye bedre og mer langsiktig enn ytre motivasjon understreker Haukedal som selv har 10 års erfaring som leder.

God ledelse skaper motivasjon og bygger i stor grad på hvordan lederen kommuniserer. Trond Haukedal peker på at god kommunikasjon ikke handler om hva vi snakker om, men i hvilken grad vi er i stand til å stimulere positive følelser. For ham er det kjennetegnet på det han kaller verdsettende kommunikasjon.

«Samfunnet har ADHD. Vi har et følelsesmessig etterslep. Når vi kommer frem til fredagen, er vi følelsesmessig fortsatt på tirsdag»

Selvbildet er bensin

Han sammenlikner ledelse med barneoppdragelse. I begge tilfeller er målet å gjøre personen selvstendig. Skal en få det til, må en jobbe med relasjonsbygging. Haukedal peker på at når en skal skape følelsesmessige bånd, må lederen selv gå inn med sine følelser. Han eller hun må kunne vise ansikt, så å si.

Ledere må også vise at medarbeidere har en egenverdi og få dem til selv å forstå det. Ofte når Haukedal holder foredrag i bedrifter, ber han ansatte om å fortelle om sine arbeidsoppgaver. Det er vanligvis uproblematisk. Men når han så ber dem om å fortelle om tre positive egenskaper de har som menneske, er det mange som får problemer.

Folk flest har en sterk kopling mellom egenverdi og mestring påpeker Haukedal. Han er opptatt at av vi bør prøve å skille dem fra hverandre. Humøret kan gå opp og ned i forhold til hvordan vi presterer, men vår egenverdi er uavhengig av dette. Den knytter seg til personen og ikke til hvordan hun eller han presterer.

Selv om alle vet at motivasjon og trygghet på jobb er viktig, er Haukedals inntrykk at det får lite oppmerksomhet på arbeidsplassen. Det moderne mennesket er redd og engstelig for følelser. Men for å motivere må du klare å påvirke folk til å få frem sine gode følelser. Det er dette som er god lederskap, og gode ledere er gode på følelser i følge Haukedal.

– Folk er stort sett kompetente i dag. Men vi klarer ikke å realisere den kompetansen vi har, rett og slett fordi vi er redd for å drite oss ut.

Følelsesmessig understimulert

Trond Edvard Haukedal er ikke bergensk tjuagutt for ingenting. Det kommer tydelig frem både i talemåte og engasjement. Det formelig spruter av mannen som gjerne blir kalt handelsreisende i mennesker. I løpet av året holder Haukedal omkring 300 foredrag og han har ca.200 reisedager. Men som han sier, det er ikke så farlig når han får lov til å holde på med det som han brenner for. Han skulle ønsker at alle ansatte hadde det på samme måte.

– Entusiasme er en form for motivasjon. Men skal jeg klare å bringe frem entusiasme og indre motivasjon både i andre og meg selv, må jeg må være trygg på meg selv.

Manglende trygghetsfølelse er noe alle kjemper med. Haukedal viser til at 85 prosent av våre tanker er bekymringer. Dessverre bidrar dårlig ledelse til å skape unødige bekymringer. Han trekker frem Statoil og den siste runde med varslet nedbemanning, der selve timing i seg selv var med til å skape bekymringer blant ansatte.

Hans poeng er at ledere må kunne gi av seg selv. Men alt for mange ledere er redd for å bevege seg utenfor komfortsonen. Og da er følelser spesielt vanskelig. I 2016 er Norge materielt sett et godt land i følge Haukedal. Men vi er dårlige på følelser. En av grunnene er teknologien, som gjør at alt skjer i et heseblesende tempo. Samfunnet har ADHD mener Haukedal.

– Vi har et følelsesmessig etterslep. Når vi kommer frem til fredagen, er vi følelsesmessig fortsatt på tirsdag. Samfunnet går så fort at det glipper på dannelsesreisen. Jeg sier gjerne at unge er sansemessig overstimulert og følelsesmessig understimulert, sier Trond Edvard Haukedal til Ukeavisen Ledelse.

Millionomsetning

I sine foredrag og bøker gjør Haukedal det vanskelige lett, gjennom presis og folkelig kommunikasjon. Han bruker bevisst humor og får frem sitt budskap på en måte som gjør at deltakerne husker ham. Confex Norge kåret ham til «årets kursholder» i 2001. Han ble kåret til «årets foredragsholder» i 2009 og fått «årets hederspris» i 2011 av Skandinavias største kurs- og konferansearrangør.

Før han for vel 15 år siden satset helt på seg selv, var Haukedal annonsesjef i Bergens Tidende og før det senterleder for to kjøpesentre rundt Bergen. I dag driver han millionbutikk gjennom sine tre selskaper, henholdsvis et foredragsselskap, et bokforlag og dessuten et selskap der han driver som klinisk psykolog.

Trond Edvard Haukedal opplever at stadig flere ledere har sett verdien av å dyrke frem den indre motivasjonen som finnes hos alle. Men fortsatt er det for mange ledere som bare er opptatt av fakta og konkrete handlinger.

Haukedal skiller mellom to mennesketyper. På den ene siden har du dem som han omtaler som dybdeorienterte, som er opptatt av holdninger og følelser. Og så har du dem som er opptatt av prestasjoner. Hver for seg går mennesker i de to gruppene godt sammen. Utfordringen kommer når de blandes med hverandre. Da er det de som er opptatt av prestasjoner som setter premissene, og det går sjelden bra.

– Lederens utfordring er å utvikle følelser. Det er som en muskel. Skal du bli god på følelser må du trene følelsesmuskelen. Ledelse handler mer og mer om å skape et støtteklima, og da er verdsettende kommunikasjon og forankring nøkkelen.

Det siste handler om at lederen må forsikre seg om at budskapet er nådd frem, slik det er ment. Forankringen sikrer at budskapet knyttes til et positivt selvbilde og trygge følelser. For som Haukedal sier, dersom folk ikke er trygge, er det ikke mulig å skape motivasjon.

Trond Edvard Haukedals tre råd til ledere som vil utvikle sine medarbeidere:

  • For det første må man forstå at penger og følelser fungerer på samme måte. Man kan ikke ta noe ut av en tom konto. Man må bygge opp en emosjonell egenkapital før man stiller krav.
  • For det andre kan man ikke utvikle folk uten å gi ros både på prestasjonene og på den de er.
  • Til slutt handler det om å styrke den indre motivasjonen. Da må medarbeideren hjelpes til å finne frem til det hun eller han brenner for.
Powered by Labrador CMS